پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت هر متر مربع هتل چقدر است؟

هزینه ساخت هر متر مربع هتل مانند هزینه ساخت مسکن بستگی زیادی به قیمت زمینی دارد که هتل در آن ساخته می‌شود. از آنجایی که هتل‌ها مساحت زیادی طلب می‌کنند و معمولاً باید در مناطق استراتژیک شهر باشند، لذا هزینه خرید زمین بسیار بالا خواهد بود و سرمایه‌گذاران آن باید توانایی مالی بالایی داشته باشند. در این مقاله به هزینه ساخت هر متر مربع هتل پرداخته شده است ولی در ابتدا توضیحاتی درباره نوع گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند، انواع هتل‌ها و هزینه ساخت آن‌ها ارائه شده است. در ادامه با متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نوع گردشگر و هزینه ساخت هتل

به طور کلی دو دسته گردشگر به ایران وارد می‌شود. دسته اول گردشگرانی هستند که به منظور سیاحت و دیدن از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی وارد ایران می‌شوند. این دسته از گردشگران به دنبال هتل‌های درون شهرها، متل‌های خارج شهر (درون جنگل، کنار ساحل، کوهستانی و بیابانی)، اقامتگاه‌های بوم گردی و  رستوران‌های بین راهی هستند. دسته دیگر گردشگرانی هستند که به قصد مراجعه به مراکز درمانی وارد ایران می‌شوند و معمولاً اقامت نزدیک محل مراکز درمانی را انتخاب می‌کنند که شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهای درون شهرها است. برای دانستن هزینه ساخت هر متر مربع هتل باید در ابتدا مقصد مسافرانی که قرار است در آن اقامت داشته باشند را مشخص کنید. گردشگران حوزه سلامت تنها به برخورداری از امکانات رفاهی اهمیت می‌دهند ولی گردشگرانی که به قصد سیاحت و گردش سفر می کنند بعضاً به دنبال هتل‌هایی با امکانات لاکچری و تجملی هستند.

هر هتل مناسب چه نوع گردشگری است؟

چه میزان گردشگر وارد ایران می‌شود؟

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از آمار گردشگری ایران در سال 1402، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال 2023 میلادی (دی 1401 تا دی 1402)، 3.9 میلیون نفر بوده است.  درست است این روند با از سرگیری تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است ولی می توان در رابطه با احداث هتل و صنعت گردشگری ایران با توجه به چهار فصل بودن کشور، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارق العاده ، پیش‌بینی‌های مثبتی را انجام داد.

از طرفی هم ارز آوری گردشگران بخش سلامت بسیار زیاد است و به 3 تا 5 هزار دلار به ازای هر گردشگر می‌رسد و با توجه به اینکه این گردشگران مدت اقامت طولانی‌تری نیز دارند، سود حاصل از ساخت هتل به منظور اقامت و رفاه حال این دست گردشگران بسیار بالا است.

متأسفانه به دلیل آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب صنعت گردشگری رشد نداشته است و کمبود هتل‌های 3، 4 و 5 ستاره در ایران بسیار محسوس است. این امر دلیل دومی هم دارد که آن را می‌توان عدم جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل که چهارمین صنعت درآمدزا در ایران است، دانست.

چه شهرهایی برای ساخت هتل مناسب هستند؟

مسئله اصلی برای ورود به صنعت گردشگری و هتلداری، انتخاب منطقه آن است. پاسخ این سؤال در شرایطی که کشور ایران دارد بسیار آسان است. در مناطقی باید به ساخت هتل اقدام شود که گردشگر زیاد است ولی هتلی برای اقامت وجود ندارد یا کم است. اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تهران، کرمانشاه، رشت و ساری از جمله شهرهایی هستند که ورود گردشگر چه خارجی و چه ایرانی در آن‌ها زیاد است و اقامت چندین روز در آن‌ها صورت می‌گیرد. در این بین شهرهایی مانند بندرانزلی، قزوین و ایلام شهرهایی هستند که مسافران اقامتی در آن‌ها ندارند و بیشتر نقش راه مواصلاتی را در بین شهرها بازی می‌کنند. احداث متل و رستوران‌های سرراهی برای این گونه شهرها بسیار مناسب‌تر است.

هزینه ساخت هر متر مربع هتل چقدر است و چطور محاسبه میشود؟

هزینه ساخت هتل در کدام شهرها کمتر است؟

به طبع هزینه ساخت هر متر مربع هتل تا میزان زیادی به قیمت زمین آن بستگی دارد. هزینه زمین در شهری مانند تهران بسیار بالا است و در شهرهایی که مسافر پذیر هستند مانند مشهد، اصفهان، شیراز و … کمی پایین‌تر است. از طرفی در شهرهای بزرگ که قیمت زمین زیاد است می‌توان با خرید زمین‌های حاشیه شهر، اقدام به ساخت هتل کرد ولی این امر را باید در نظر داشت که با خرید زمین ارزان‌تر می‌توان هتل بزرگ‌تری ساخت ولی هتل بزرگی که بسیاری از اتاق‌های آن خالی می‌ماند، ضرر محسوب می‌شود. داشتن هتل کوچک‌تر که در منطقه‌ای استراتژیک واقع است مسلماً مسافر بیشتری خواهد داشت. لذا در انتخاب خود کوشا باشید.

مطالب مزتبط: تأثیر تعداد ستاره هتل در هزینه ساخت آن

یک هتل استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی است؟

هتل‌ها اصولاً باید حداقل دارای یک طبقه زیر همکف، یک طبقه همکف و یک طبقه روی همکف باشند. طبقه زیر همکف معمولاً به رستوران، فست فود، لاندری، تأسیسات و انباری اختصاص پیدا می‌کند.

طبقه هم کف نیز باید شامل لابی، کافی شاپ، نمازخانه مردانه و زنانه، سرویس بهداشتی، بخش اداری، اتاق استراحت و رختکن کارمندان، سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات، سالن ورزشی و … باشد. طبقه‌های بالای هم کف نیز اتاق‌های مختلف مخصوص اقامت مسافران را در بر دارد. در طبقه پشت بام نیز در هتل‌های 5 ستاره به بالا به ساخت روف گاردن، استخر، کافی شاپ و … اختصاص پیدا می‌کند.

هزینه ساخت هر متر مربع هتل چقدر است و چطور محاسبه میشود؟

 هر اتاق هتل دارای چه ویژگی‌هایی است و چه نامیده می‌شود؟

اتاق یک نفره (Single) دارای یک تخت است که ابعاد و امکانات آن به تعداد ستاره‌های هتل بستگی دارد.

اتاق دو نفره توین یا دابل (Double یا Twin) نامیده می‌شود. دابل به اتاق دارای یک تخت دو نفره و توین به اتاق دارای دو تخت یک نفره مجزا گفته می‌شود.

اتاق سه نفره (Triple) به اتاقی گفته می‌شود که دارای سه تخت تک نفره یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره است.

سوئیت (Suite) نیز به اتاقی گفته می‌شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب است.

آپارتمان (Apartment) هم عبارت است از یک هال و پذیرایی با یک، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است.

استودیو (Studio) به اتاق‌هایی گفته می‌شود مبلمان آن‌ها به شکل تخت خواب شو هستند و در نگاه اول به شکل پذیرایی هستند و با تغییر مبلمان به شکل اتاق خواب در می‌آیند.

اتاق‌های تودرتو یا کانکتد روم (Connected Room) به دو اتاق تودرتو می‌گویند که هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و با یک در به یکدیگر راه دارند.

کابانا (Cabana) اتاقی است که در طبقه هم کف واقع شده است و پنجره آن به محوطه‌ای باز می‌شود که متصل به استخر شناست.

فیستا سوئیت (Fiesta Suite) این نوع سوئیت‌ها معمولاً برای استراحت بعد عروسی است. در کشورهای دیگر مراسم عروسی در هتل برگذار می‌شود و تمامی مهمانان برای یک شب در هتل اقامت دارند و سوئیت فیستا مخصوص عروس و داماد است.

مراحل و مدراک لازم جهت اخذ مجوز ساخت هتل

برای اخذ مجوز ساخت هتل باید در ابتدا به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کرد. طبق آیین نامه مصوب این اداره حداقل متراژ زمین جهت احداث هتل 400 متر مربع، هتل آپارتمان 300 متر مربع، سفره خانه سنتی 300 متر مربع و مجموعه‌های گردشگری 5000 متر مربع است. برای اخذ مجوز ساخت هتل باید علاوه بر داشتن توان مالی مناسب و توانایی اثبات آن عرصه و زمین مورد نیاز جهت ساخت هتل را نیز داشته باشید و در نهایت هم طرحی توجیه پذیر و مناسب جهت ایده ساخت هتل ارائه دهید. زمان مورد نیاز برای صدور مجوز ساخت هتل 30 روز است، طبقه آن غیر صنفی محسوب می‌شود و دریافت کننده مجوز آن می‌توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.

شرایط صدور مجوز کدام‌اند؟

  • توجیه پذیر بودن طرح گردشگری با توجه به موقعیت مکان مورد نظر برای اجرای طرح
  • شاخص‌های اهلیت سرمایه گذار (شامل توان مالی مجری، توانایی تأمین وثیقه، ارائه گواهی عدم بدهی غیر جاری به سیستم بانکی از مراجع ذیصلاح (بانک مرکزی و سایر بانک‌ها)).
  • پاسخ مثبت استعلام سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص احداث تأسیسات گردشگری
  • نحوه تأمین مالی (شخصی یا بانکی و …) مشخص باشد.

در چه شهرهایی ساخت هتل توجیه پذیر است؟

هزینه ساخت هر متر مربع هتل به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی هزینه ساخت هر متر مربع هتل به زمین، نوع سازه، تعداد طبقات، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، کیفیت مصالح، تعداد ستاره‌های هتل و … بستگی دارد. به طور کلی هزینه ساخت هتل‌های 4 تا 5 ستاره در کلان شهرها به 100 تا 300 میلیارد تومان می‌رسد و در شهرهای کوچک در حدود کمتر از 100 میلیارد تومان است. معمولاً نیمی از این مبلغ سرمایه اولیه است و باقی آن نیز با حمایت‌های دولت از هتلداران و سرمایه داران به صورت تخصیص وام‌های کم بهره تأمین می‌شود.

سخن آخر

هزینه ساخت هر متر مربع هتل مانند هزینه ساخت یک خانه با تمام امکانات روز دنیا است. از آنجایی که هیچ نرم افزاری برای این منظور پیش فرض‌هایی در نظر نگرفته است، لذا برای به دست آوردن تخمین‌هایی نزدیک به واقعیت از نرم افزار متری چند استفاده کنید . متراژ و ابعاد زمین و ملک، تعداد طبقات روی همکف و تعداد طبقات زیرزمین را به طور دقیق وارد کنید و در مرحله نوع سازه، درجه عالی و در مرحله تأسیسات هوشمند سازی و دیگر گزینه‌های موجود را نیز انتخاب کنید. با این پیش فرض هزینه ساخت هر متر مربع هتل نزدیک به واقعیت برای شما محاسبه خواهد شد.

سوالات کلیدی :

  • هزینه ساخت هتل به چه عواملی بستگی دارد ؟

به طور کلی هزینه ساخت هر متر مربع هتل به زمین، نوع سازه، تعداد طبقات، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، کیفیت مصالح، تعداد ستاره‌های هتل و … بستگی دارد.

  • چه شهرهایی برای ساخت هتل مناسب هستند؟

در مناطقی باید به ساخت هتل اقدام شود که گردشگر زیاد است ولی هتلی برای اقامت وجود ندارد یا کم است. اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تهران، کرمانشاه، رشت و ساری از جمله این شهرها هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

4 دیدگاه

  1. من از نرم افزار متری چند استفاده کردم ولی نمیشد برآورد هزینه ساخت هتل انجام داد

    1. از آنجایی که برآورد ساخت هتل رواج ندارد و ساخت یک نرم افزار برای این امر اقتصادی نیست، متری چند به صورت جداگانه و اختصاصی برای مشتریان این زمینه برآورد هزینه انجام میدهد.

  2. آموزنده و مفید بود ، البته اگه در رابطه با هتل های ارزان تر توضیخ بیشتری میدادند بهتر بود .سپاسگزارم

    1. ممنون از شما که نظر خود را ثبت نمودید.
      در این محتوا ما به هزینه ساخت هر مترمربع هتل با ویژگی استاندارد پرداخته ایم.
      در آینده به هزینه ساخت هتل در دو درجه عالی و خوب هم میپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا