مدیریت پروژه

اصول و روش های کاربردی در مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی

مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی و تخمین دقیق هزینه‌های ساخت‌وساز امری ضروری است. پروژه‌های ساختمانی متشکل از متغیرهایی هستند که می‌توانند به‌طور چشمگیری تغییر در شرایط مالی را باعث شوند. این تغییرات در هزینه از  مصالح مصرفی گرفته تا خرابی تجهیزات، مشکلات موجود در مدیریت جریان نقدینگی، تهدیدی برای ایجاد تأخیر در تحویل یک پروژه ساختمانی است. اصولاً هرچه وجود مشکل سریع‌تر تشخیص داده شود، زودتر نیز برطرف می‌شود. به‌ویژه اینکه مشکل اساساً به موضوعات حساس مالی مربوط باشد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مدیریت مالی در ساخت‌وساز

در حین اجرای ساخت یک ساختمان، فرآیندهای کنترل پروژه و بایگانی ، ابزارهایی ضروری برای مدیران به منظور مدیریت هزینه‌ها در ساخت‌وساز هستند. این ابزارها اهداف دوگانه یعنی ثبت معاملات مالی و نیز نشان دادن پیشرفت و مشکلات آن را به مدیران نشان می‌دهند. وظیفه دستگاه‌های کنترل پروژه ارائه یک علامت منصفانه از وجود و میزان مشکلات خصوصاً مالی است.

در بحث مالی مشکلات مربوط به استفاده از منابع، حسابداری، نظارت و کنترل در طول یک پروژه در نظر گرفته می‌شوند. در این بحث، تکیه بر مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی است. تفسیر حساب‌های پروژه معمولاً قبل از اتمام پروژه کار ساده ای نیست که دیگر آن زمان هم  برای تأثیرگذاری بر مدیریت پروژه دیر است. ازاین‌رو، یک سازنده باید بداند که چگونه اطلاعات حسابداری را برای اهداف مدیریتی خود تفسیر کند. در فرآیند بررسی مشکلات، باید در مورد برخی از دستگاه‌ها و قراردادهای حسابداری رایج بحث شود.

رویه‌های کنترل پروژه در مسائل مالی در درجه اول به‌جای پیشنهاد نکاتی جهت صرفه‌جویی در هزینه، برای شناسایی انحراف از برنامه پروژه است. این ویژگی منعکس کننده مرحله پیشرفته‌ای است که در آن کنترل هزینه مهم می‌شود. تغییرات در حین ساخت‌وساز،  احتمالاً پروژه را به تأخیر می‌اندازد و منجر به افزایش بی رویه هزینه می‌شود. در نتیجه، تمرکز کنترل پروژه به‌جای جستجوی پیشرفت‌ها و صرفه‌جویی در هزینه، باید بر انجام برنامه‌های اصلی طراحی یا نشان دادن انحراف از این برنامه‌ها باشد.

فقط در صورت نیاز است که به‌طورمعمول تغییرات عمده‌ای در طرح ساخت ایجاد می‌شود. سرانجام، موارد مرتبط با تغییر اطلاعات نیاز به بحث و گفتگو دارد. فعالیت‌های مدیریت ساخت و نگرانی‌های عملکردی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، اما تکنیک‌های مورد استفاده در بسیاری از موارد، بررسی جامع یا یکپارچه فعالیت‌های پروژه را تسهیل نمی‌کنند. به عنوان مثال، اطلاعات برنامه و حساب‌های هزینه معمولاً جداگانه نگهداری می‌شوند. در نتیجه، سازندگان خود باید دید کاملی از گزارش‌ها مختلف پروژه به اضافه مشاهدات میدانی خود داشته باشند.

به‌طور خاص، سازندگان اغلب مجبور می‌شوند برای مدیریت مالی در ساخت‌وساز تأثیرات هزینه در تغییرات برنامه را استنتاج کنند، نه اینکه کمک‌های لازم برای این روند را ارائه کنند. برقراری ارتباط یا ادغام انواع مختلف اطلاعات می‌تواند به چندین هدف مفید منجر شود، اگرچه در ایجاد روش‌های کنترل پروژه نیاز به توجه ویژه‌ای هست. ساخت‌وساز اقتصادی در کنار یافتن راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه در حالی که حاشیه سود را افزایش می‌دهد رمز موفقیت یک شرکت ساختمانی است.

مدیریت هزینه‌ها در ساخت‌وساز

کنترل منابع مالی در پروژه‌های ساختمانی تضمین‌کننده آینده طولانی یک شرکت با جریان‌ مالی مثبت است و برای اینکه بتوان آن را عملی نمود، دنبال کردن مراحل زیر پیشنهاد می‌شود. اولین قدم ، برنامه ریزی برای پرداخت‌ها است. با مدیریت دریافت‌ها از مشتری، این اطمینان به وجود می آید که صورت‌حساب‌ها به موقع و با نظم پرداخت شده و مدیریت جریان نقدینگی به خوبی عمل می نماید. داشتن سوابق مالی خوب و صورتحساب‌های منظم به مدیریت امور مالی و نظارت بر درآمد دریافتی هر ماه کمک خواهد کرد.

در گام بعدی پیش پرداخت پیشنهاد می‌شود. پیش پرداخت سازنده را در برابر تغییرات قیمت بازار که ناشی از نوسانات قیمت است تا حد زیادی محفوظ می‌دارد و به علاوه ریسک را از سازنده به فروشنده منتقل می‌کند. این نوع توافق همچنین سازنده را از خطرات مالی دور می‌کند. همچنین باعث خوش حسابی فرد شده و وی را قادر می‌سازد تا زمان پرداخت‌های بعدی را به‌صورت توافقی تنظیم نماید.

گام سوم مربوط به مدیریت مواد و مصالح است.اطمینان از برآورد و مدیریت صحیح مواد و مصالح و تنظیم مؤثر و کارآمد آن‌ها باعث کاهش هزینه‌های پرتی بیش‌ازحد پیمانکار می‌شود. مدیریت مصالح با استفاده از یک نرم‌افزار مانند اکسل که قادر است میزان دسترسی و استفاده از مواد را در پروژه‌های مختلف کنترل کند، آسان‌تر خواهد بود. این کار در بخش برآورد هزینه ساخت سایت متری چند به آسانی و دقت بالا انجام می‌گیرد. به علاوه بهره‌گیری از یک سیستم انبارداری، سازنده را قادر می‌سازد تا بتواند خروجی مواد را که برای اجرای پروژه لازم است مدیریت کند.

چهارمین مورد سیستم مدیریت قراردادی خوب با پیمانکاران جزء  پروژه است که می‌تواند در مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی و نظارت بر بودجه و مدیریت هزینه‌های انجام شده به سازندگان کمک کرده و هزینه‌ها را بهینه کند. با این کا همه ارکان اجرایی پروژه محدوده وظایف خود را درک کرده و از کار اضافه و در پی آن هزینه بیشتر اجتناب می‌شود.

تحویل به موقع واحدهای مسکونی مورد پنجم است زیرا بازگشت سرمایه را تسهیل کرده و به سازنده اجازه می‌دهد کار بعدی را هرچه زودتر شروع نماید.

در گام ششم می‌توان با نظارت بر فعالیت‌های کارگران و  برآورده کردن به موقع نیازهایشان به کارآمدی آنان به منظور انجام درست و به موقع فازهای پروژه کمک کرد. اینکه چه مدت کار برای تکمیل یک پروژه موردنیاز کارگران است، یا اینکه چه تعداد کارگر برای کار در یک قسمت از پروژه موردنیاز است، مسلماً یک مسئله مهم در پرداخت‌های مربوط به ساخت ساختمان است. با آگاهی از داده‌های مربوط به فعالیت‌های کارگران در گذشته، مدیران می‌توانند در هر پروژه‌ای که در آینده اجرا می‌شود بودجه‌ بندی خوبی انجام دهند.

گام هفتمی که مدیریت مالی در ساخت‌وساز را تسهیل می‌کند مدیریت وام‌هاست. داشتن وام در بانک بدون برنامه ریزی خوب و تأخیر در پرداخت، سازنده را با مشکل روبرو خواهد کرد. پس قبل از تصمیم به گرفتن وام از بانک باید روش‌ها و منابع باز پرداخت آن را برنامه ریزی نمود تا از اعمال جریمه دیر کرد که خود هزینه‌ای مازاد است اجتناب گردد.

انواع مدل‌های کسب و کار در زمینه ساخت‌وساز

در صنعت ساخت‌وساز دو نوع مدل مدیریتی کسب و کار وجود دارد.  قراردادهای طراحی، مناقصه و ساخت که معروف‌ترین مدل مدیریت ساخت‌وساز بوده و در آن مالک پس از اتمام مرحله طراحی توسط یک معمار و یا یک مهندس، پیمانکار خود را انتخاب می‌کند. قراردادهای طرح و ساخت که این مدل با مدل بالا در تضاد است و در آن مراحل طراحی و ساخت‌وساز توسط یک شخص انجام می‌شود. این مدل برای کاهش زمان تکمیل پروژه استفاده می‌شود زیرا می‌توان طراحی و ساخت‌وساز را در یک زمان انجام داد.

مدیریت پروژه‌های ساخت‌وساز

به محض اتمام فرآیند مناقصه، مرحله ساخت‌وساز آغاز می‌شود. اگرچه مراحل یک پروژه ساخت‌وساز با مدیریت پروژه سنتی متفاوت است اما باز هم هر دو پیرو قوانین بی‌شمار یکسانی هستند. تمام مدیران پروژه‌های ساخت‌وساز بایستی از 5 مرحله مدیریت پروژه که توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) تثبیت شده است، آگاه باشند. در فرآیندهای آغازین پروژه، فرد باید یک مورد کسب و کار را ایجاد و ارزیابی کند تا بفهمد آیا این پروژه امکان‌پذیر و انجام‌پذیر هست یا خیر. وقتی تمام طرفین با انجام پروژه موافق‌اند، یک پروژه آغاز می‌شود.

در گام دوم یا برنامه ریزی، گروه پروژه یک نقشه راه برای تمام ذی‌نفعان پروژه لحاظ می‌کنند. در این مرحله مدیر یک برنامه مدیریتی و تصویب‌شده برای اجرا و کنترل پروژه ارائه می‌دهد. این سند، محدوده، هزینه و برنامه زمانی را نشان می‌دهد. در فاز اجرا کار شروع می‌شود. گروه پروژه منابع را تعیین، برنامه‌های مدیریت پروژه را آغاز و دستگاه‌های ردیابی را اجرا می‌کنند، سپس آغاز به انجام کار، به‌روزرسانی برنامه‌های زمانی پروژه و اصلاح طرح پروژه می‌کنند.

عملکرد و نظارت گام چهارم است که معمولاً با مرحله اجرا در یک زمان اتفاق می‌افتد. هدف اصلی این مرحله سنجش عملکرد و پیشرفت پروژه است. در فاز چهارم یا خاتمه پروژه تکمیل می‌شود. در این مرحله گروه پروژه لیستی از کارهایی که تکمیل نشده را تهیه کرده، بودجه نهایی را تخمین زده و گزارش پروژه را ارائه می‌دهد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

اگرچه در دیدگاه بسیاری از فعالین بازار ساخت‌وساز که رویکردی سنتی دارند مدیریت مالی پروژه‌های ساختمانی امری غیرضروری است اما باید به نکته ای مهم توجه کرد که هیچ پروژه‌ای چه کوچک و بزرگ بدون مدیریت هزینه به هدف نهایی خود که بیشترین سود ممکن است نخواهد رسید. اکو ساختمان با ارائه مناسب‌ترین روش در ارائه خدمات ساختمانی و پایبندی به اصول، فعالین صنعت ساختمان را در بهینه‌سازی زمان، هزینه و کیفیت  یاری خواهد کرد.

سوالات کلیدی :

  • مدیریت هزینه ها در ساخت و ساز شامل چه مراحلی است ؟

کنترل منابع مالی در پروژه‌های ساختمانی تضمین‌کننده آینده طولانی یک شرکت با جریان‌ مالی مثبت است و دارای هفت گام است که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است .

  • مدیریت پروژه های ساخت و ساز شامل چه مراحلی است ؟

ایجاد و ارزیابی – برنامه ریزی – انجام کار – نظارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا