پیش بینی قیمت ساخت و ساز

کم‌هزینه‌ترین روش ساخت خانه

افزایش بدون وقفه قیمت خانه و مسکن در سال‌های اخیر، هر روزه افراد بیشتری را به فکر ساخت خانه توسط خودشان می‌اندازد. در مورد ساخت خانه توسط مشارکت سازان باید گفت که به دلیل عدم وجود شفافیت و زد و بندهای افراد مختلف از جمله مصالح‌فروشان با پیمانکاران و بسازوبفروش‌ها، هر روز اعتماد مردم به ساخت خانه توسط این افراد کمتر و کمتر می‌شود. همین دلیل است که باعث می‌شود بسیاری از افراد ترجیح دهند خانه و مسکن خود را خودشان بسازند.

البته در مورد ساخت خانه توسط پیمانکار و ساخت خانه توسط خود شخص عقاید اشتباهی وجود دارد و بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر خانه موردنظرشان را خود بسازند، برایشان ارزان‌تر تمام خواهد شد. بااین‌حال کم‌هزینه‌ترین روش ساخت خانه برخی اوقات توسط اکیپ ساخت و پیمانکاری با تجربه هم می‌تواند انجام شود. تجربه یک سازنده از اولین مراحل ساخت و گرفتن جواز تا انتخاب مصالح و روش ساخت و تخمین درست وزن اسکلت سازه و میزان مصالح، در ارزان و مقرون‌به‌صرفه تمام شدن نهایی ساخت خانه مهم‌ترین نکته است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

البته باید دانست که ساخت یک‌خانه زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که علاوه بر لذت‌بخش بودن زندگی روزانه در آن، در هزینه‌ها و بودجه نیز نهایت صرفه‌جویی انجام گردد.

نکات مهم در کم‌هزینه کردن ساخت خانه

در بسیاری از مناطق کشور، کمبود مسکن ارزان، مردم را از خرید خانه ناامید کرده است. پس به‌جای تلاش برای رقابت در بازار پررقابت و بی‌رحم خرید مسکن، بهتر است به دنبال ارزان‌ترین راه برای ساختن خانه بود. گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده نموده و ساخت خانه را ارزان تمام کرد که در ادامه درباره آنها توضیح داده خواهد شد.بعضی از افراد دغدغه بازسازی خونه شو دارم که برای اون افراد هم مقاله هزینه بازسازی ساختمان رو تحریر کردیم.

استفاده از پیمانکار برای ساخت خانه

اگر نگرانی شما لزوماً مربوط به بودجه نیست، و کیفیت ساخت نیز برای شما مهم است و تجربه کمی هم در زمینه ساخت‌وساز دارید، کار با یک پیمانکار برای ساخت خانه می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. به زبان ساده، پیمانکار ساختمان فردی است که درگیر برنامه‌ریزی، توسعه دادن و هماهنگ‌سازی فعالیت‌هایی می‌گردد که در طی فرایند ساخت انجام می‌شود. پیمانکار ساختمان بر کل فعالیت‌های مرتبط با ساخت‌وساز نظارت داشته و اطمینان حاصل می‌کند که تمام اقدامات لازم در راستای تکمیل پروژه در حال انجام است. وظایف مهم پیمانکار به شرح زیر است:

  • برنامه‌ریزی برای پیش‌بردن پروژه
  • برنامه‌ریزی برای استخدام کارکنان و تعیین یک جدول زمانی مرحله‌به‌مرحله که تمامی فعالیت‌های لازم از ابتدا تا انتهای پروژه را در خود دارد
  • پایبندی صددرصدی به اجرای کلیه مراحل اجرایی ساختمان طبق نقشه‌های فنی و اجرایی
  • مطرح‌کردن مشکلات اجرایی با کارفرمای پروژه
  • پیمانکار ساختمان بایستی تمامی قوانین و ضوابط مربوط به ساخت‌وساز را بداند
  • پیمانکار بایستی پروژه را از نزدیک دنبال کند و در صورت لزوم تغییرات لازم را اعمال نماید
  • پیمانکار موظف به رعایت کلیه مقررات ایمنی و مسئولیت در برابر بروز هر نوع حادثه است
  • رعایت تمامی موارد مربوط به حفظ امنیت کارگاه و تهیه وسایل خدماتی و حفاظتی برای کارگران

طراحی مناسب و کاهش هزینه‌های مربوطه

در بسیاری از جنبه‌های زندگی، آمادگی کلید موفقیت است و این نکته مسلماً در ساختن خانه نیز صدق می‌کند. شما باید مطمئن شوید که بودجه‌ای مشخص، افراد مناسب و منابع کاملاً محاسبه شده دارید تا این فرایند را تا حد ممکن یکپارچه کنید. در هر پروژه‌ای همیشه باید اطمینان حاصل کنید که فونداسیون محکمی دارید؛ بنابراین، اگر قصد دارید یک زمین خریداری کنید یا از زمین خود استفاده کنید، مطمئن شوید که هزینه‌های مربوط به هرگونه حفاری یا تغییر شکل زمین گریبان‌گیر شما نشود زیرا این کار هزینه‌ها را فوق‌العاده بالا می‌برد.

وجود فضای باز در خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید همیشه محبوبیت زیادی دارد و دلیل این امر هم این است که از این طریق نور طبیعی بیشتری وارد خانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و محیط خانه برای مهمانی بهتر می‌شود. بااین‌حال، هزینه فضای باز بالاست چون به مصالح و مساحت زمین بیشتری نیاز دارد.

واضح است که هر چه پلان و نقشه یک خانه دارای مساحت بیشتر، پیچیده‌تر و با جزئیات باشد، ساخت آن هزینه‌های بالاتری را در پی خواهد داشت. درصورتی‌که طراحی خانه پیچیدگی داشته باشد، علاوه بر هزینه های مربوط به ساخت زیربنای بیشتر، هزینه بالاتری هم باید برای کارگر و استادکار صرف شود زیرا به نفرات حرفه‌ای و با تجربه بیشتری نیاز است و این افراد نسبت به یک فرد معمولی دستمزد بالاتری طلب می‌کنند.

بنابراین در مرحله طراحی خانه و پلان، معمار آن باید ببیند ساخت آن خانه چقدر پیچیدگی دارد و چقدر هزینه خواهد داشت. به همین دلیل اگر دنبال ساخت خانه ارزان هستید باید تا جای ممکن هندسه و طراحی خانه خود را ساده و با خطوط غیر پیچیده جلو ببرید.

اشراف کامل بر ارکان پروژه و نقش آنها

برای یافتن کم‌هزینه‌ترین روش ساخت خانه، ابتدا برخی از ارکان پروژه را که می‌توانید کنترل کنید بشناسید. زمین ملک همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، اساس کار است. دانستن اینکه زمین شما آماده ساخت است یا خیر؟ یا برای تغییر شکل یا تسطیح آن مجبور به استخدام یک پیمانکار تخریب و خاک‌برداری هستید یا خیر؟ و مهم‌تر از همه برای کنترل فرسایش خاک پی ساختمان به سازه نگهبان نیاز هست یا خیر؟ از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در نظر داشته باشید.

در وهله بعدی صرف‌نظر از اینکه دید مالک نسبت به ملک چیست، مشورت با یک معمار با تجربه حتماً کمک‌کننده است. این افراد باتجربه تهیه نقشه‌های ارزان را تسهیل و درعین‌حال برای مشاوره در مورد هر ویژگی منحصربه‌فردی که در ذهن ما هست، در دسترس هستند. فقط باید اطمینان حاصل کرد که آنچه می خواهیم را به‌درستی بیان کنیم.

انتخاب پیمانکار مالک را در مواجهه با تصمیمات بزرگ مربوط به ساخت‌وساز خانه که سردرگم کننده هستند یاری می‌رساند. مشابه کار با یک معمار، داشتن این متخصص اجرایی در تیم می‌تواند به شما مشاوره دهد و به تدارکات ساخت شما کمک کند. بسیاری از پیمانکاران باتجربه بهترین و بادوام‌ترین مصالح را برای کار استفاده می‌کنند. به‌علاوه، ممکن است برخی از آنها بر اساس روابطشان با یک تأمین‌کننده کالا و مصالح بتوانند این خرید خدمات را با قیمت پایین‌تری برای مالک میسر کنند.

علاوه بر این، ارکان ساخت‌وساز شهری شامل کارفرما، ناظر و مجری هستند. در حال حاضر مساحت کل بنا اگر کمتر از ۳ هزار مترمربع باشد دارای ناظر و مجری حقیقی خواهد بود و چنانچه بیشتر از ۳ هزار مترمربع باشد؛ ناظر و مجری باید حقوقی باشند. در ساخت‌وسازهای شهری، مالک پروژه می‌تواند در صورت داشتن صلاحیت مجری آن نیز باشد، اما نمی‌تواند هم‌زمان ناظر پروژه هم شود که این نکته هم خود هزینه هایی دربر دارد.

انتخاب مواد و مصالح ساختمانی مناسب

انواع مختلف مصالح ساختمانی هزینه‌های متفاوتی خواهد داشت. انتخاب مواد مقرون‌به‌صرفه می‌تواند به کاهش هزینه‌های پروژه کمک کند. نکات مربوط به این بخش به شرح زیر است.

استفاده از مواد و کالاهای دست‌دوم

درحالی‌که استفاده از مواد دست‌دوم مانند درهای قدیمی یا کابینت در ساخت خانه‌ها مرسوم نیست، اما یک راهکار بسیار مهم جهت صرفه جویی در هزینه ها بازیابی و استفاده از این نوع وسایل است . پس به دنبال درب‌های دست‌دوم، لمینت‌های قدیمی و سایر وسایل دست‌دوم ولی مناسب باشید.

پانل‌های پیش‌ساخته دیواری

پانل‌های پیش‌ساخته که بیشتر با برند کناف شناخته می‌شوند نوعی پانل‌های دیواری هستند که به صورت سفارشی در داخل کارخانه ساخته و به محل ساخت ارسال می‌شوند. با ساختن دیوارها در داخل خانه با استفاده از این مصالح، هم‌ زمان کار و هم هزینه ساخت خانه کاهش می‌یابند. این نکته می‌تواند به شما کمک کند تا پول بیشتری پس‌انداز کنید زیرا هزینه اضافی برای مصالح و استادکاران پرداخت نمی‌کنید.

استفاده از بتن‌های دستی

ساخت بتن دستی برای نقاطی که استفاده از آن مجاز است هم می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌ها باشد زیرا خرید بتن آماده علاوه بر این‌که ممکن است برخلاف استانداردها باشد هزینه‌های بالاتری نیز دارد. این نوع بتن می‌تواند در رمپ پارکینگ یا کفسازی در نقاط مختلف به کار رود.

خرید عمده یا خرید اجناسی که تخفیف خورده‌اند

نازک‌کاری یکی از مراحل ساختمان است که با اینکه بیش از نیمی از هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص داده اما هزینه‌های قابل کنترل تری هم دارد؛ بنابراین اگر بتوانید مصالح و کالاهایی را ارزان‌تر بخرید می‌توانید هزینه ساخت خانه خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. پس هنگامی‌که خرید را شروع می‌کنید، از هر یک از تأمین‌کنندگان بپرسید که آیا تخفیف دارند یا خیر و یا اینکه در صورت تهیه عمده تخفیف می‌دهند یا خیر. همچنین خرید مدت‌دار یک کالا و پرداخت قسطی آن راهی دیگر برای کنترل هزینه‌هاست.

برخی کارها را خودتان انجام دهید

حرکت در مسیری که خودتان هم کمی مسئولیت برعهده بگیرید باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد، مخصوصاً وقتی صحبت از مواردی چون رنگ‌آمیزی یا نصب شیرآلات می‌شود. درعین‌حال باید دقت کنید همه کارهایی که انجام می‌دهید صرفه‌جویی در هزینه نیست. اگر نمی‌دانید چگونه برخی از کارها مانند لوله‌کشی یا انجام کارهای برقی را انجام دهید، ممکن است هزینه دیگری را در اثر ندانم‌کاری به خود تحمیل کنید.

نظارت دقیق بر ساخت‌وساز

باید توجه داشته باشید که یک پروژه ساختمانی نیاز به نظارت دقیق دارد تا بتوان از این طریق مراحل انجام کار را به طور دقیق و منظم پشت سر گذاشت و در نتیجه به یک بازدهی مناسب رسید.

نکاتی که هزینه‌های پس از ساخت را کاهش می‌دهند

برای این منظور پیشنهاد می‌شود برای ساخت خانه از مصالحی استفاده شود که هزینه نگهداری و تعمیر پایینی داشته باشند. مصالحی نظیر صفحات سیمانی یا مصالح فلزی سقف علی‌رغم بالا بودن هزینه اولیه خود می‌توانند در مدیریت هزینه‌ها نقش به سزایی داشته باشند زیرا در درازمدت هزینه اولیه را جبران می‌کنند.

علاوه بر این، روش‌های عمده و مطرح بهینه‌سازی جهت کاهش مصرف انرژی و سوخت در ساختمان‌های شهری عبارت‌اند از عایق‌کاری دیوار و کف، استفاده از مصالح ساختمانی مناسب، عایق‌کاری حرارتی سیستم‌های لوله‌کشی، استفاده از آب‌گرم‌کن خورشیدی به‌عنوان سیستم کمکی، استفاده از شیر ترموستاتیک، پنجره دوجداره، مشعل پربازده، استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند موتورخانه، تنظیم مشعل‌های موتورخانه، دمپر دودکش، تعویض یا نصب عایق حرارتی دیگ و منابع آب گرم و غیره.

استفاده از وام ساخت

امکان دریافت وام ساخت از محل خرید اوراق به دست می‌آید. اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات ساخت مسکن پشتوانه پرداخت وام خرید و ساخت مسکن است که با خرید هر فقره از آن، امتیازی به خریدار اوراق اعم از سازنده یا خریدار مسکن تعلق می‌گیرد.

این نوع وام به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود که هریک مبالغ متفاوتی داشته و به شرح زیر هستند.

اولین دسته عبارت است از وام مخصوص سازنده‌های حرفه‌ای که فناوری‌های نوین را در ساخت لحاظ می‌کنند. سقف تسهیلات در این گروه، برای شهرهای بزرگ (تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت)  در سال 1402مبلغ 600 میلیون تومان، در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ مبلغی بین 350 الی 500 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی و در سایر نقاط شهری (جمعیت کمتر از 200 هزار نفر) مبلغی بین 300 الی 450 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

دسته دوم هم عبارت است از سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند که در شهرهای مذکور مبلغ 500 میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز  مبلغی بین 300 الی ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده پرداخت می‌شود. دسته سوم شامل سازنده‌های غیرحرفه‌ای می باشد که با توجه به شهر و تعداد واحد ساخت مبلغی بین 300 الی 400 میلیون تومان می باشد. نرخ سود این وام‌ها مانند بسیاری از انواع وام و اوراق قابل پرداخت در نظام بانکی 18 درصد است.

وام بدون سپرده نیز گروهی از وام‌های ساخت است که ظاهراً بدون سپرده هستند، اما در اصل هم نیازمند رسوب سپرده نزد بانک بوده و هم نیازمند خرید اوراق هستند. اخذ وام بدون سپرده شرایط زیر را دارا می باشد:

  • سازنده ملک می‌بایست رسوب سپرده حداقل یک‌ساله‌ای به میزان مشخص در بانک داشته باشد
  • معادل بخشی از سقف تسهیلات باید اوراق خریداری شود
  • نرخ سود وام بدون سپرده معادل ۱۸ درصد است

سخن آخر

ساخت خانه می‌تواند یک گزینه مناسب و جایگزین از نظر اقتصادی برای افرادی باشد که در فکر خریداری خانه هستند. این کار نه‌تنها می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در هزینه کمک کند، بلکه این امکان را می‌دهد تا خانه خود را از نظر اندازه و شکل و مواد استفاده شده برای ساخت آن شخصی‌سازی کنید. سایت متری چند نیز با سرویس‌های برآورد هزینه و برنامه‌ریزی ساخت شما را در این امر یاری خواهد کرد. کم‌هزینه‌ترین روش ساخت خانه هم چیزی جز برآورد و برنامه ریزی درست همه مراحل ساخت نیست.

سوالات کلیدی :

  • نحوه برآورد هزینه ساخت متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد.

  • روش های کم هزینه کردن ساخت خانه چیست ؟

استفاده از پیمانکار ، طراحی مناسب و اشراف کامل بر ارکان پروژه و نقش آنها برخی از این روش ها هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا