مدیریت پروژه

فرق مجوز ساخت و پروانه ساخت چیست؟ 7 نکته طلایی پروانه ساختمان

اخذ مجوزات ساخت ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل در احداث این نوع پروژه‌ها بوده و بدون داشتن آن نمی‌توان به صورت قانونی شروع به کار نمود. افرادی که بدون داشتن این مجوز شروع به ساخت می‌کنند از طرف قانون متحمل جریمه‌های نقدی و حتی گاهی  تخریب پروژه می‌شوند. لذا قبل از شروع عملیات تخریب ساختمان، مالکان یا نمایندگان آن‌ها باید نسبت به اخذ مجوز ساخت پروژه خود اقدام کنند. برای این کار مراجعه به شهرداری یا دهیاری که مراجع صدور پروانه ساخت به حساب می‌آیند لازم است. سپس بعد از طی کردن مراحل قانونی میتوانند مجوز لازم را کسب نمایند. در این بین بعضی از افراد فرق مجوز ساخت و پروانه ساخت را نمیدانند! با ما همراه باشید تا ببینیم تفاوتی بین مجوز ساخت و پروانه ساخت وجود دارد یا خیر؟

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پروانه ساخت چیست؟

به سند یا مجوز رسمی که از سوی مراجع صدور پروانه ساخت محل ملک برای احداث یک ساختمان صادر می‌شود پروانه ساخت می‌گویند. بر اساس این سند، به مالک یا پیمانکاری که نماینده وی است این مجوز داده می‌شود تا پروژه ساخت‌وساز در یک زمین به انجام برسد. این مجوز می‌بایست برای انجام تعمیرات اساسی و یا بازسازی یک ساختمان نیز دریافت گردد.

به هر صورت همه کارهای مربوط به ساخت‌وساز بایستی برابر ضوابط و قوانین مشخصی شروع و به پایان برسند. بر اساس این تعاریف می‌توان افزود که برای تعمیر و تغییر جزیی ساختمان مانند ترکیدگی لوله و یا تعویض پنجره‌های قدیمی با جدید، نیازی به اخذ پروانه ساختمان نیست. لذا در مواردی غیر از موارد فوق انجام هر گونه عملیات ساخت‌وساز یک ملک بدون دریافت پروانه ساختمانی غیرقانونی خواهد بود.

مقررات مربوط به ساخت‌وساز باید از یک سری استانداردهای معین تبعیت کند که همگی برای اطمینان از ایمنی مالکین فعلی یا بعدی ساختمان تنظیم ‌شده است.

فرق مجوز ساخت و پروانه ساخت چیست؟

برخلاف اطلاعات وبسایت‌های دیگر که اینگونه بیان نموده‌اند: فرق مجوز ساخت و پروانه ساخت این است که مجوز ساخت کلیه مراحل اداری است که به دریافت پروانه ساخت منجر می‌گردد؛ باید بگوییم که هیچ تفاوتی در تعریف مجوز ساخت با پروانه ساخت وجود ندارد. روند اخذ پروانه ساخت یا همان مجوز ساخت به این صورت است که در ابتدا دستور نقشه صادر می‌گردد و بر اساس دستور نقشه؛ امور اداری پیش رفته تا نهایتا منجر به صدور پروانه ساخت گردد.

اعتبار جواز ساختمان چه مدت است؟

مدت اعتبار پروانه ساختمان در بیشتر موارد 2 سال از تاریخ صدور است. طول مدت مورد نیاز برای ساخت کل پروژه‌های آپارتمانی بر اساس متراژ آن‌ها تعیین خواهد شد. چنانچه سازنده ملک در این مدت ساخت‌وساز را تمام نکند ابتدا به وی اخطار داده ‌شده و سپس مشمول عوارض تعویق ساخت می‌شود.

مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی برحسب متراژ و تعداد طبقات در قالب یک جدول تعیین می‌گردد. به عنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود چهار سال در نظر گرفته می‌شود. چون شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساختمان در نظر می‌گیرد لذا بعد از پایان دوره، امکان تمدید وجود ندارد و پروانه ساختمانی باید تجدید شود. البته در مواردی چون رها شدن گودبرداری و پی‌کنی که برای همسایگان ملک خطر آفرین است، چنانچه مالک پس از مدت معینی اقدام به ادامه ساخت نکند، شهرداری راسا وارد شده و گود را پر خواهد کرد.

پس از گذشت زمان مجاز برای ساخت ملک، سازنده ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید بوده و با پرداخت 20% از هزینه‌های مربوطه به نرخ روز، پروانه به مدت سه سال دیگر بروز رسانی خواهد شد.

شناسنامه فنی وملکی ساختمان چیست؟

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دفترچه‌ای است که  پس از اتمام کار برای ملک صادر می‌گردد. در این دفترچه خلافی‌های ساختمان و پایان کار قابل مشاهده بوده و حاوی اطلاعاتی در مورد هویت آپارتمان مورد نظر است ، اطلاعاتی مانند تاریخ صادر شدن پروانه ساختمان، محل ساخت ساختمان، هویت سازنده مسئول ساختمان یا مجری آن، مهندسین ناظر (چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک)، نوع تاسیسات ساختمانی، پلاک، کروکی، مساحت، تراکم، طبقات، تمدید عوارض و نوسازی، عدم خلافی و پایان کار ساختمان قابل مشاهده خواهند بود.

نکات مربوط به مجوز و پروانه ساخت ساختمان

اولین نکته این است که الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده است و برای هر منطقه به‌صورت جداگانه تدوین می‌گردد. به همین دلیل به منظور اطمینان از اطلاعات صحیح باید به شهرداری منطقه­ خود مراجعه نموده و از بروزترین قوانین مطلع شویم. این بدان دلیل است که برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات در روی پشت بام نیز به مجوز نیاز دارد.

دومین نکته در این مورد؛ دریافت سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار امضا شده توسط ناظرین و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان است. در صورتی که بر خلاف مفاد پروانه، تخلفی از مالک سر بزند، ناظرین ملک موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده و سپس از ادامه عملیات جلوگیری می‌گردد. پس رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.

نکته سوم این است که اگر در حین ساخت بنا نقشه معماری یا محاسبات به دلایلی تغییر کنند باید پرونده‌ای در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل شده و مراحلی مشابه صدور پروانه اولیه طی شود تا پروانه جدیدی صادر گردد.

نکته مهم بعدی بحث اضافه بنا را شامل می‌شود، بدین معنی که اگرمتراژی مازاد بر آنچه در پروانه ذکر می‌شود ساخته شود در این صورت مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کرده و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری باید جریمه‌هایی بابت اضافه متراژ و عوارض شهرداری بپردازد تا گواهی عدم تخلف دریافت کند.

در نکته پنجم باید یادآور شویم که اگر متراژ خلاف از مقدار مجاز مورد تایید شهرداری بیشتر شود جریمه کافی نبوده و موضوع تخریب اضافه بنای ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی می‌شود.

نکته ششم مربوط به هزینه صدور پروانه در هر شهر و استان است که توسط شهرداری و با توجه به قیمت منطقه‌ای مصوب محاسبه خواهد شد. در عین حال مبلغ قابل پرداخت به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح و ناظر، بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی محاسبه خواهد شد.

هفتمین نکته در مورد زمین‌های خالی است که برای اولین بار در آن‌ها ساختمان ساخته می‌شود و قبلا پروانه ساخت نداشته‌اند. این زمین‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند قبل از گرفتن پروانه انشعابات آب، برق، گاز و تلفن داشته باشند. همچنین برای زمین‌های قولنامه‌ای و فاقد سند، صدور پروانه ساختمان ممکن نیست.

سخن آخر

اطلاعات ناقص و ناکافی می‌تواند مراحل اداری گرفتن پروانه و همچنین پایان کار ساختمانی را برای مالکان سخت و دشوار کند، به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدام با افراد باتجربه مشورت شود. برخی دفاتر مهندسی هم هستند که در صورت تمایل شخص می‌توانند صفر تا صد عملیات ساختمانی را بر عهده بگیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا