پیش بینی قیمت ساخت و ساز

تأثیر تعداد ستاره هتل در هزینه ساخت آن

در حالی که تجارت هتل در جهان همچنان در حال گسترش است، توسعه دهندگان این صنعت در ایران هم به دنبال فرصت‌های استراتژیک برای خدمت به مناطق شهری و حومه هستند. آنها این کار را با ساخت هتل‌هایی با جدیدترین امکانات، مواد با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ترین تکنیک‌های ساخت انجام می‌دهند. در برآورد هزینه ساخت هتل ، محل انتخاب شده برای سودآوری پروژه بسیار مهم است. برای درک اینکه برای ساخت هتل چه کاری لازم است، به تقسیم هزینه‌ها می پردازیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

دسته‌بندی هزینه‌های مشترک در ساخت هتل

برخی هزینه‌های مربوط به ساخت هتل در همه پروژه‌ها یکسان است که این موارد به شرح زیر است.

هزینه زمین

هزینه‌ها بر اساس محل و نحوه تملک زمین متفاوت است. زمین را می‌توان به طور مستقیم خریداری کرد یا اینکه ممکن است زمین موردنظر از طریق ارث به‌دست‌آمده باشد. همچنین از طریق قرارداد مشارکت در ساخت نیز سازنده می تواند زمین مورد نیاز برای ساخت هتل را تامین نماید . توسعه دهندگان معمولاً هزینه زمین را به‌عنوان درصدی از کل بودجه اختصاص می‌دهند. این هزینه در ایران حدود  30 درصد کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد.

هزینه‌های سخت‌افزاری

برای ساخت یک هتل، هزینه‌های سنگینی شامل هزینه‌های پیمانکار اصلی و فرعی، هزینه‌های بخش مهندسی، هزینه‌های محوطه‌سازی و هزینه ساخت برای ساخت هر پروژه ساختمانی اضافی مانند ساخت یک پارکینگ لازم است. به طور کلی، صاحبان هتل‌ها باید انتظار داشته باشند که این هزینه‌ها بیشترین درصد بودجه را به خود اختصاص دهند. هزینه‌های سخت‌افزاری به طور کلی حدود 50 تا 60 درصد بودجه را بسته به موارد مختلف به خود اختصاص داده است. هرچه حجم اجرایی پروژه بالاتر و بیشتر باشد، درصد هزینه این بخش در هزینه کل نیز کمتر است.

هزینه‌های نرم‌افزاری

این هزینه‌ها هزینه‌های غیرفیزیکی ساختمان را پوشش می‌دهد و شامل هزینه‌های خدمات مهندسی و معماری، مجوزها، مالیات‌های مالی، بیمه، استحقاق، گواهینامه‌های مربوطه و غیره است. بعضی اوقات، هزینه‌های نرم شامل هزینه‌های پس از ساخت، از جمله امنیت و نگهداری می‌شود. تأمین مالی معمولاً بزرگ‌ترین چالش هزینه‌های نرم است. این دسته معمولاً حدود 2 تا 4 درصد بودجه پروژه را تأمین می‌کنند. البته هزینه‌های ساخت در محیط‌های شهری و محیطی هم به آن اضافه می‌شود. به طور متوسط، هزینه‌های نرم 7 تا 17 درصد از کل بودجه پروژه را تشکیل می‌دهد.

هزینه‌های مربوط به مبلمان، وسایل و تجهیزات

همان‌طور که از نامش پیداست، مواردی مانند مبلمان اتاق هتل، وسایل حمام، مبلمان فضای عمومی و کالاهایی مانند موکت و پارچه همه زیرمجموعه هزینه‌های این بخش هستند. قابل‌ذکر است که هرگونه تجهیزات فنی یا مخابراتی نیز در این گروه گنجانده شده است. طبق مطالعات انجام شده، این هزینه‌ها به طور متوسط بین 8 تا 10 درصد بودجه کل پروژه ساخت هتل را تشکیل می‌دهند.

سرمایه در گردش و هزینه‌های قبل از افتتاح

این دسته شامل ذخایر عملیاتی، هزینه‌های استخدام و آموزش کارکنان، هزینه تهیه موجودی کالا برای چیزهایی مانند پارچه و حوله و همچنین هزینه‌های خدمات فنی است. بر اساس مطالعات انجام شده این هزینه‌ها درصد نسبتاً کمی از بودجه یک هتل جدید را تشکیل می‌دهند که به طور متوسط بین 1 تا 4 درصد کل هزینه را شامل می شود.

هزینه توسعه

آخرین دسته هزینه‌ای که باید در نظر گرفت، هزینه توسعه است. این دسته شامل هر هزینه‌ای است که توسط تیم توسعه هتل تحمیل می‌شود، مانند هزینه‌های سفر، هزینه‌های اداری و حقوق و دستمزد. جالب اینجاست که این هزینه جدا از هر درآمدی است که انتظار می‌رود با اتمام موفقیت‌آمیز هتل ایجاد شود و به طور معمول از 1  تا 5 درصد از کل هزینه ساخت هتل است.

هزینه احداث هتل 3 ستاره

هتل 3 ستاره یک ملک متوسط است که خدمات انتخابی را ارائه می‌دهد. جای تعجب نیست که متغیرهای بسیاری وجود دارد که بر هزینه ساخت هتل 3 ستاره تأثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها موارد زیر است.

  • محل ملاقات
  • امکانات ناهارخوری
  • ضیافت / اتاق کنفرانس
  • سالن استراحت لابی
  • استخر شنا / سالن بدن‌سازی

بسیاری از این ویژگی‌ها در هتل‌های 4 ستاره و 5 ستاره واجب هستند اما در مورد  هتل های 3 ستاره این ویژگی ها به صورت اختیاری باقی می‌مانند.

هزینه احداث هتل 4 ستاره

یک هتل 4 ستاره خدمات کاملی را ارائه می‌دهد. طبیعتاً این کلاس از هتل بسیار مجلل است و مسافران متمول‌تری را به خود جلب می‌کند. به‌عنوان یک هتل با سرویس کامل، انتظار می‌رود گزینه‌های ناهارخوری از جمله رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مانند آن را پیدا کنیم. اتاق‌های این هتل‌ها بزرگ‌تر و مبله هستند. در این هتل باید انتظار دیدن یک سالن لابی بزرگ و مجلل، اتاق امکانات رفاهی، سالن بدن‌سازی مجهز و استخر شنا را داشته باشیم. البته مکان پروژه فاکتور اصلی در هزینه ساخت یک ملک 4 ستاره به‌حساب می‌آید.

هزینه احداث هتل 5 ستاره

هتل 5 ستاره یک ملک لوکس به‌حساب می‌آید و مشتریان آن معمولاً مسافران خاص و معروف هستند که بیشترین انتظارات را از یک هتل دارند. به طور معمول، این هتل‌ها در نواحی متمول شهر و مکان‌های خاص مانند سواحل دریا یا اقیانوس قرار دارند. اگرچه استراحتگاه‌های 5 ستاره می‌توانند در مناطق حومه‌ای و روستایی نیز ساخته شوند. یک هتل 5 ستاره مزایای اضافی بی‌شماری مانند خدمات دربانی، خدمات نوار ساحلی و سوئیت‌های بزرگ لوکس و احتمالاً دارابودن چندین اتاق‌خواب و حمام را فراهم می‌کند.

همچنین در این هتل‌ها باید انتظار بهره‌مندی از اسپا، یک یا چند رستوران و بار با کیفیت، ماساژ داخل اتاق و موارد دیگر را داشته باشید. برآوردها حاکی از آن است که هزینه ساخت یک هتل 5 ستاره در کلان‌شهرهای ایران بین 300 الی 700 میلیارد تومان است.

تأثیرات محیطی روی هزینه ساخت یک هتل

وقتی درباره هزینه ساخت هتل سؤال می‌شود، نمی‌توان از خطرات ناشی از رویدادهای منفی زیست‌محیطی غافل شد. این حوادث می‌تواند شامل زلزله‌ها و آتش‌سوزی‌ها باشد که به نظر می‌رسد بر تعداد و شدت آنها در کشور افزوده شده است و مطمئناً اگر سایت ساخت‌وساز دچار حادثه شود هزینه ساخت هتل سر به فلک خواهد کشید. این یک واقعیت از فعالیت ساخت‌وساز در بازار هتل در ایران و حتی جهان است. زلزله‌ها هزینه‌های ساخت هتل در سال جاری و سال گذشته را افزایش داده است. به‌عنوان‌مثال، این اتفاق در مکان‌های خاصی در مرکز و غرب کشور، از جمله لرستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر رخ‌داده است. طی یک فاجعه طبیعی، مصالح و نیروی کار کمیاب می‌شوند و هزینه بسیار بیشتری به پروژه تحمیل خواهد شد.

هنگام تحلیل تأثیر بلایای طبیعی در پروژه‌های ساخت هتل، عوامل مهم زیر را باید در نظر گرفت:

  • مرحله ساخت در حال حاضر چیست؟
  • منطقه برخورد چقدر به محل ساخت نزدیک است؟
  • چند درصد از مصالح ساختمانی قبلاً خریداری شده است؟

بدترین سناریوی ممکن

مطمئناً بدترین حالت وقتی اتفاق می‌افتد که زلزله مستقیماً در محل ساخت‌وساز اتفاق بیفتد. علاوه بر این باید اثرات ثانویه این اتفاق را نیز در نظر گرفت که از آن جمله می‌توان تخریب در مناطقی که مصالح ساختمانی ساخته یا حمل می‌شوند را نام برد. کارخانه‌ها و معادن مختلف در کشور همیشه مشغول تولید و حمل مواد و مصالح و سایر موارد هستند. وقتی بندر توسط طوفان غیرفعال می‌شود، برنامه‌های تحویل مختل می‌شود و قیمت  مصالح افزایش می‌یابد که هزینه‌های ساخت‌وساز در سراسر کشور و نه فقط در یک نقطه مشخص افزایش می‌یابد.

بااین‌حال، از برخی جهات، یک هتل در حال ساخت ممکن است سریع‌تر از یک هتل موجود که نیاز به تعمیرات اساسی دارد، بعد از یک بلای طبیعی امکان بهره‌برداری یابد. نکته مهم این است که در سایت‌های ساخت هتل از قبل نیروی کار و مواد موجود دارند. درحالی‌که، هتل‌های موجود باید به دنبال تهیه نیروی کار و مصالح باشند . پس از وقوع بلایای طبیعی، مصالحی مانند تجهیزات بام، تخته و الوار و دیوارهای خشک بیشترین تقاضا را دارند. یک پروژه هتل آسیب‌دیده که به‌عنوان‌مثال به دیوار خشک نیاز دارد، ممکن است هزینه اضافی برای مواد و حمل‌ونقل از انبارهای دور را بپردازد.

ایجاد برنامه‌های احتمالی مفید که پیش‌بینی بلایای طبیعی را دارند، می‌تواند دشوار باشد. این به این دلیل است که هر رویداد آسیب‌زننده‌ای منحصربه‌فرد است. بااین‌وجود، سازندگان برای کنارگذاشتن بودجه قابل‌توجه احتمالی از خدمات خوبی برخوردار هستند. این امر به ویژه در مناطقی که بیشترین خطرات زیست‌محیطی آن را تهدید می‌کنند، صادق است. علاوه بر این، اگر زمان انجام پروژه‌های ساختمانی قبل از شروع فصل سرما و در فصول کم‌بارش باشد، می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد.

بنابراین برنامه زمان‌بندی برای شروع کار و رعایت توالی مناسب در کارهایی که باید انجام شود نقش اساسی در ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های ساخت که هتل هم بخشی از آنها است خواهد داشت.

هزینه‌های مدیریت یک هتل

هزینه اجرای هتل به عوامل مختلفی از جمله اندازه هتل، تعداد کارکنان و کارمندان، تعداد مهمانان در هر زمان خاص، خدمات هتل و سطح خدمات بستگی دارد. طبعاً هزینه اداره یک هتل 5 ستاره بیشتر از 3 ستاره است زیرا خدمات بیشتری در آن ارائه می‌شود. با این اوصاف، می توان درصد کل درآمد خود را برای هر اتاق اشغالی که به بهره‌برداری می‌رسد، تخمین زد. باید به یاد داشته باشیم، این هزینه‌ها ممکن است کل هزینه‌های هتل نباشد زیرا ممکن است رستوران، اسپا و سایر امکانات رفاهی را داشته باشد که این ارقام را تغییر دهد.

  • حقوق و دستمزد خدمات‌دهی مستمر اتاق‌ها: 18.89 درصد
  • هزینه امکانات اتاق – 15.5 درصد
  • حقوق و دستمزد سربار – 10.18 درصد
  • هزینه‌های سربار – 13.23 درصد
  • هزینه‌های انرژی – 5.61 درصد
  • هزینه‌های مالکیت – 28.44  درصد
  • کنترل جریان نقدی – 8.15  درصد

سخن آخر

برای اینکه هتلی از لحاظ درجه ارتقاء یابد می‌بایست کیفیت خدمات ارائه شده به میهمان را تا حد قابل‌قبول این استانداردها بالا ببرد و مجموعه‌ای از تسهیلات و خدمات مورد انتظار را فراهم کند. بدیهی است که کیفیت خدمات اهمیت اساسی دارد اما مشتری انتظار دارد که سطح خدمات و مجموعه تسهیلات در هتل‌ها با درجات بالاتر به‌تناسب درجه افزایش یابد.

سوالات کلیدی :

  • هزینه های مربوط به ساخت هتل شامل چه مواردی می شود ؟

هزینه زمین ، هزینه‌های مربوط به مبلمان، وسایل و تجهیزات ، سرمایه در گردش  و هزینه توسعه برخی از این موارد هستند .

  • متغیرهایی که در هزینه ساخت هتل تاثیر می گذارد چه مواردی هستند ؟

وجود یا عدم وجود سالن محل ملاقات ، امکانات ناهارخوری ، ضیافت ، اتاق کنفرانس و سالن استراحت لابی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا