مدیریت پروژه

آیا بالکن جزء تراکم است؟ تمامی ضوابط مربوط به بالکن و تراس

برای دانستن این موضوع که آیا بالکن مغازه جز متراژ است یا خیرو قانون بالکن در شهرداری به چه صورت است؟ ؛ ابتدا باید بدانیم که تعریف تراکم ساختمان چیست؟ تراکم بر حسب نوع آن به دو دسته تقسیم می‌شود، اولی تراکم جمعیتی است که واحد اندازه گیری آن نفر در هکتار است و دوم تراکم ساختمانی که معمولا به صورت درصد نشان داده می شود.

بالکن چیست و آیا بالکن مغازه جز متراژ است؟

بالکن به فضایی گفته می‌شود که از یک تا سه طرف به طور مستقیم در کنار فضای آزاد خارج ساختمان قرار گرفته است. در محاسبات سطح اشغال یا زیربنای مفید در بررسی نقشه‌ها توسط شهرداری در خصوص بالکن باید گفت که محاسبه سطح بالکن در صورتی که تنها از یک سو بسته باشد یک سوم مساحت آن جز زیر بنا مفید محاسبه می شود. چنانچه از دو طرف بسته باشد نصف مساحت آن و در صورتیکه سه طرف بالکن بسته باشد دو سوم مساحت آن جزء زیربنای مفید تلقی می‌شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

چگونگی محاسبه تراکم آپارتمان

محاسبه تراکم در مورد آپارتمان‌های معمول در شهرها کاری ساده است. برای انجام این کار فقط کافیست یک تقسیم ساده انجام شود. به این صورت که باید مساحت کل ساخته شده را بر مساحت زمین تقسیم کنیم و حاصل را در 100 ضرب نماییم. با تکرار همین عملیات ساده و به یاد داشتن اینکه نوع بالکن چیست می‌توان تراکم بالکن را هم محاسبه کرد. باید به خاطر داشت که مبنای محاسبه تراکم مساحت قید شده در سند مالکیت و پروانه صادر شده بر مبنای آن برای ملک است. در صورتی که مساحت موجود در محل کمتر از مقدار قید شده در سند مالکیت باشد، مساحت موجود ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

در اینجا باید دانست که سطح اشغال، مساحت ساخته شده بنا در زمین است. به بیان دیگر  سطحی از قطعه زمین را که به وسیله ساختمان اشغال شده باشد سطح اشغال گویند.

تراکم به معنای عام همان ضریب سطح بناست که به معنی میزان زیر بنای ساختمان در کل طبقات است. همانطور که اشاره شد، این معیار در پروانه ساختمانی با درصد بیان می‌گردد. مثلا اگر تراکم ساختمانی مجاز در یک منطقه 180 درصد بوده و زمین ما 300 متر مربع مساحت داشته باشد، می‌توان ساختمانی به میزان 180 درصد کل مساحت زمین به متراژ 540 مترمربع بسازیم.

اما اگر سطح اشغال این زمین 60 درصد باشد، می‌توانیم در 60 درصد این زمین، ساختمانی به مساحت کل 540 مترمربع بسازیم. یعنی سطح اشغال در این زمین، 180 مترمربع خواهد بود. با توجه به این که مساحت مجاز ساخت‌وساز در این زمین 540 مترمربع و میزان سطح اشغال 180 مترمربع است، لازم است که ساختمانی در سه طبقه بسازیم.

با توجه به توضیحاتی که دادیم به نظر شما ایا بالکن مغازه جز متراژ است یا خیر؟

ضوابط مربوط به احداث بالکن

قانون احداث بالکن در شهرداری مانند دیگر بخش‌های ساختمان دارای ضوابطی است که در ذیل آمده است.

اولین نکته در این قانون آن است که در طراحی نقشه شهرداری احداث پیش‌آمدگی و بالکن در گذرهای کمتر از ۱۲ متر مجاز نیست.

نکته دوم اینکه احداث پیش‌آمدگی در خیابان‌هایی با عرض ۱۲ تا ۲۰ متری به اندازه ۸۰ سانتی‌متر و برای خیابان‌۲۰ متر به بالا به اندازه ۱۲۰ سانتی‌متر مجاز شمرده می‌شود.

ضوابط بالکن

سوم اینکه در طراحی نقشه‌های معماری شهرداری ارتفاع پیش‌آمدگی از کف پیاده‌روها به هیچ عنوان نباید از 3.5 متر کمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراکم محاسبه می‌شود. به علاوه اینکه پیش‌آمدگی ساختمان در طبقات همکف، در خارج از ۶۰% طول مجاز و در داخل زاویه ۴۵ درجه، حداکثر به میزان ۲ متر بلامانع است؛ البته قانون ۶۰% مساحت باید رعایت گردد.

چهارمین نکته‌ای که برای بالکن در ساختمان‌های شهری در نظر گرفته شده این است که پیش‌آمدگی روی پخ دوگذر در محدوده سند مالکیت، به میزان حداکثر 1.5 متر عمود بر پخ و به شرط رعایت 3.5 متر ارتفاع از کف پیاده‌رو مجاز خواهد بود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پنجمین نکته نیز اذعان می‌دارد که در طراحی نقشه شهرداری طریقه محاسبه زیربنا و تراکم پیش‌آمدگی‌ها در داخل فضای باز به سه صورت زیر است:

  1. پیش‌آمدگی آخرین سقف ساختمان، به عنوان باران گیر، جزء زیربنا محسوب نمی‌گردد.
  2. در محاسبات سطح اشغال یا زیربنای مفید باید گفت که محاسبه سطح بالکن در صورتی که تنها از یک سمت بسته باشد یک سوم مساحت آن و در حالتی که از دو سمت بسته باشد، نصف مساحت آن جزء زیر بنای مفید محاسبه می‌شود.
  3. در تهیه نقشه شهرداری در صورتی که پیش‌آمدگی سه طرف بسته باشد، دوسوم مساحت آن جزء زیربنا محاسبه می‌گردد.

و نکته آخر در رابطه با سوال « آیا بالکن مغازه جز متراژ است؟»  می توان اینگونه پاسخ داد که در ضوابط شهرداری پیش‌بینی احداث بالکن اعم از اینکه بسته یا باز باشد مجاز شمرده شده است ، مشروط بر این که مساحت آن از حدود پلاک بیشتر نشده و به معبر تجاوز نکند.

سخن پایانی

به طور کلی در پاسخ به سوال ایا بالکن مغازه جز متراژ است ، می توان اینگونه پاسخ داد که مساحت بالکن به شرطی که احداث آن خلاف نباشد جزئی از تراکم ساختمان به حساب می‌آید. منظور از تراکم درصد بنایی است که طبق پروانه ساختمانی در طبقات ساختمان موجود در نقشه‌های معماری قابل احداث است. لازم به یادآوری است که مساحت پارکینگ، مشاعات طبقه همکف و انباری‌های موجود در زیرزمین جزئی از تراکم مفید ساختمان نیستند.

وبسایت متری چند با بهره گیری از تجربیات متخصصین خود با ارائه سرویس‌هایی چون برآورد هزینه و برنامه ساخت و قیمت به روز مصالح آماده کمک به فعالین عرصه ساخت‌وساز کشور است.

سوالات کلیدی :

  • آیا بالکن مغازه جز متراژ است؟

در ضوابط شهرداری پیش‌بینی احداث بالکن اعم از اینکه بسته یا باز باشد مجاز شمرده شده است ، مشروط به شرایطی که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است .

  • تراکم بر حسب نوع آن به چند دسته تقسیم می‌شود؟

دو دسته . اولی تراکم جمعیتی است که واحد اندازه گیری آن نفر در هکتار است و دوم تراکم ساختمانی که معمولا به صورت درصد نشان داده می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا