پیش بینی قیمت ساخت و ساز

قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402 چقدر تمام می‌شود؟

به‌طورکلی در فضای مجازی مربوط به حوزه ساخت و ساز رسم بر این است که افراد برای اطلاع از هزینه‌های ساخت هر سال به جست و جوی عباراتی مانند قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402 یا برآورد هزینه ساخت در سال 1402، هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402، هزینه ساخت و ساز در سال 1402، قیمت ساخت هر متر خانه در سال 1402، هزینه ساخت آپارتمان در سال 1402، هزینه ساخت یک متر مربع ساختمان در سال 1402، هزینه ساخت خانه در سال 1402، هزینه ساخت هر متر مربع خانه در سال 1402، برآورد هزینه ساخت ساختمان 1402 و هزینه ساخت مسکن در سال 1402 در گوگل می‌کنند. با استفاده از نرم افزار متری چند می‌توانید هزینه ساخت را در هر ماهی که در آن قرار دارید، دریافت کنید و از رقبای خود جلوتر باشید.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان مسکونی

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان مسکونی

بر اساس اعلام سازمان نظام‌مهندسی ساختمان که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده و هرسال جدول هزینه‌های ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را در تهران به تفکیک تراکم و تعداد طبقات و بر اساس بخشنامه سازمان برنامه‌وبودجه، تنظیم و ابلاغ می‌کند، قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال 1402 برای ساختمان های 1 تا 2 طبقه به ازای هر متر مربع نه میلیون و سیصد هزار تومان ، 3 تا 5 طبقه ده میلیون و نهصد هزار تومان ، 6 و 7 طبقه دوازده میلیون و پانصد هزار تومان ، هشت تا ده طبقه چهارده میلیون تومان ، 11 و 12 طبقه پانزده میلیون و شش صد هزار تومان ، 13 تا 15 طبقه هفده میلیون تومان و 16 طبقه و بالاتر به ازای هر متر مربع هجده میلیون و هفتصد هزار تومان می باشد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان بدون زمین

با این همه، آمارهای بدست آمده در خرداد ماه سال 1402 نشان می دهد که هزینه ساخت و ساز در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد به ازای یک مترمربع زیربنا به حدود 12 میلیون تومان رسیده است. آنچه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری، بیمه، نظام مهندسی و سایر سازمان ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه نمود که با احتساب آنها حداقل به 13 الی 16 میلیون تومان در هر مترمربع خواهد رسید.

طبق اعلام غیر رسمی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران رقم کف هزینه ساخت و ساز در روستاها حدود 6 میلیون تومان است و علت اصلی قیمت های رسمی و البته غیر منطقی اعلام شده توسط این سازمان کمتر کردن فشار اقتصادی به کارفرماهاست زیرا دستمزد ناظرین درصدی از قیمت تمام شده است.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شهرستان

در تاریخ 1402/04/07 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان نامه‌ای تحت عنوان اعلام هزینه ساخت و ساز در سال 1402 ابلاغ می‌کند. در این ابلاغیه هزینه ساخت و ساز اینطور اعلام می‌شود

طبقات ساختمان هزینه ساخت و ساز هر مترمربع (تومان) افزایش نسبت به سال 1401 (درصد)
1 و2 طبقه 5/300/000 47
 3 تا 5 طبقه 6/200/000 44
 6 و 7 طبقه 7/100/000 48
 8 تا 10 طبقه 8/000/000 48
  11 و 12 طبقه 8/900/000 48
 13 تا 15 طبقه 9/800/000 48
 16 طبقه و بالاتر 10/000/000 38

برآورد قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال 1402

برآورد قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال 1402

برای هزینه بازسازی ساختمان روش‌های گوناگونی وجود دارد که شرکت‌های پیمانکاری و مناقصه گران از آن‌ها برای برآورد هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان و پروژه یا تهیه پیشنهاد مناقصه استفاده می‌کنند. برآورد میزگردی یا نظری یکی از این روش‌هاست. به این صورت که مسئولان بخش‌های تدارکات، حسابداری و قراردادها دورهم جمع شده و در جلسات مختلف و با توجه به تجارب گذشته، شرایط روز بازار، امکانات موجود و از همه مهم‌تر بودجه، برآورد هزینه را تعیین کرده و اجرا می‌کنند.

برای برآورد هزینه به روش فوق، باید مراحل طراحی و مهندسی انجام‌گرفته و نقشه‌های تفصیلی در دسترس باشد همچنین لازم است صورت مواد و مصالح و مشخصات فنی آماده باشد تا توسط اعضاء گروه مطالعه و بررسی شود. از مزایای این نوع روش برآورد می‌توان به‌سرعت کار بالای آن و هزینه کم اشاره نمود.

روش دوم برآورد مقایسه‌ای نام دارد. در این روش برآورد کننده یا نمایندگان واحدهای مختلف یک شرکت (در صورت کارگروهی و همکاری به‌صورت سازمانی و نه شخصی)‌ یک پروژه انجام‌شده با مشخصات یکسان را به‌عنوان نمونه و راهنما انتخاب کرده با مشخصات پروژه جدید مقایسه می‌کنند. سپس با شناخت و تغییر هزینه‌های معین قبلی و نیز اضافه یا کسر موارد ضروری،‌ برای ساختمان یا هر پروژه جدید،‌ برآورد منطقی در زمان مناسب به دست خواهد آمد. این روش وقتی مؤثر و قابل‌استفاده است که پروژه جدید تقریباً مشابه پروژه‌های قبلی باکمی تغییر باشد.

برآورد سرانگشتی یا تجربی روشی دیگر است که در آن بعضی از سازندگان و بسیاری از پیمانکاران، بر پایه تجربیات گذشته خود، روشی تجربی را برای برآورد تقریبی یا کنترل برآوردها به کار می‌برند. مثلاً جهت انجام طراحی و خدمات مهندسی در اغلب پروژه‌ها، محاسبه برآورد از طریق منظور کردن تعداد نفر ساعت یا نفر در روز انجام می‌شود؛ یعنی بر اساس تجربه به‌دست‌آمده از پروژه‌های قبلی، تعداد نفر ساعت یا نفر روز موردنیاز برای اجرای یک فعالیت خاص به‌دست‌آمده در حق‌الزحمه متداول کارشناسی ‌ضرب شده و مبلغ برآورد نیروی انسانی به دست خواهد آمد.

این روش اغلب در کارهای پیمانکاری که در آن‌ها فقط تأمین نیروی انسانی بر عهده پیمانکار است کاربرد بیشتری دارد. استفاده و به‌کارگیری روش تجربی یا برآورد سرانگشتی و ترکیب آن با خروجی‌های فایل اکسل ، موجب کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان برآورد پروژه خواهد شد.

این روش تجربی را برای برآورد هزینه ساخت خانه و فعالیت‌های فرعی مورداستفاده توسط مدیران اجرایی پروژه نیز به کار می‌برند. اگرچه این روش برای کنترل برآورد و تخمین هزینه‌های ابزار و ماشین‌آلات موردنیاز حین اجرای پروژه به کار نمی‌رود، ولی این روش در مورد برآورد هزینه سایر موارد که تجربیات کاری در آن دخالت دارد کارایی بیشتری دارد.

برآورد تفصیلی یا مشروح روشی حاصل از ترکیب روش‌های بالاست که دربرگیرنده کلیه جزییات بوده و پرهزینه‌ترین و درعین‌حال دقیق‌ترین شیوه برآورد هست. اصلی‌ترین مشخصه ی این روش نیز تجزیه‌ و تحلیل همه مراحل و همه جزییات فرآیندها و فعالیت‌ها و ‌همچنین ترکیب و تلفیق همه اجزاء و عوامل درگیر در پروژه است. برای تهیه این نوع برآورد، فهرست کاملی از عوامل و اجزاء کار تهیه می‌شود. در این روش نرخ دستمزد اکیپ‌های کاری،‌ قیمت مواد و مصالح و تجهیزات، هزینه‌های بالاسری و سایر موارد ریالی به مبالغ یا ارزش پولی تبدیل می‌شود.

سپس اسناد و مدارک و مستندات ریالی پروژه و محاسبات جمع‌آوری و بایگانی می‌شود تا این اطلاعات در آینده مورداستفاده قرار گیرند. این روش برآورد در سازمان‌ها و پروژه‌هایی که در آن‌ها اطلاعات تفصیلی و دقیق از طریق دستگاه‌های سازماندهی‌شده، قابل بازیابی و دستیابی است کاربرد مؤثر و مفیدی دارد. در مواردی که دقت بالا در تصمیم‌گیری مهم باشد، استفاده از روش برآورد تفصیلی یا مشروح بسیار ضروری است.

مطلب مرتبط : حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت

روش های علمی برآورد قیمت

در استانداردهای بین المللی، برآورد هزینه در سه سطح کلی صورت می گیرد. در سطح اول، برآورد در مدت زمان کوتاه و بر اساس اطلاعات کلی از یک طرح یا پروژه نظیر محل جغرافیایی، نوع، ظرفیت و بدون انجام کارهای مقدماتی طراحی انجام گرفته و این سطح، فقط در زمان شکل گیری ایده اولیه پروژه و تحلیل های مقدماتی به کار خواهد رفت.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سطح دوم در برگیرنده نمودار جریانی و شماتیک طرح همراه با مشخصات تجهیزات اصلی آن مشخص شده است. در این مقطع معمولا فعالیت های مهندسی تا سطح ۲٠ درصد پیشرفت دارند. کاربرد برآورد حاصل از این سطح می تواند در مطالعات امکانسجی اقتصادی و همچنین پیش بینی بودجه باشد. سطح سوم هم شامل کارهایی از مهندسی می شود که تا سطوح بالای ۵٠ درصد پیشرفت داشته اند و جزئیات بخش های مختلف، یا نهایی شده اند و یا در حال تکمیل هستند.

نتایج حاصل از سطح فوق برای تخصیص اعتبارات و برگزاری مناقصات قابل استفاده خواهد بود. در استانداردهای مختلف روش های گوناگونی برای برآورد هزینه طرحها و پروژه ها در سطوح ذکر شده فوق عنوان شده است که هر یک متکی بر شاخص ها، ضرایب و فاکتورهای خاص خود هستند. اما در استاندارد مدیریت پروژه پی ام باک روش های کلی ذیل برای برآورد معرفی شده است که عبارتند از موارد زیر است.

  1. روش پائین به بالا

روش فوق بر مبنای طراحی دقیق مهندسی و تجزیه کامل اجزاء پروژه و حجم برآورد شده حاصل از آن انجام خواهد شد. این نوع از برآورد  معمولا شامل ارقام مندرج در فهرست های آحاد بهاء را ملاک قرار داده و از دقت نسبتا بالایی برخوردار است ولی زمان بر و پر هزینه است که معمولا نیازهای سطح سوم را تامین می نماید.

  1. روش مقایسه‌ای

این روش معمولا بر مبنای تجربیات حاصل از پروژه های مشابه قبلی که در داخل یا خارج از سازمان انجام شده اند و یا اطلاعات هزینه ای منتشر شده، بدست می آید. این روش کم هزینه و سریع است و می تواند پاسخگوی نیازهای سطوح اول و یا دوم باشد.

  1. روش پارامتریک

این روش با استفاده از اطلاعات هزینه ای پروژه های گذشته، برآورد را براساس یک پارامتر خاص ارائه می دهد. مثلا برآورد هزینه احداث یک تانک ذخیره نفت خام به ازای هر بشکه. این نوع از برآورد، نیازهای کاربردی مربوط به سطوح اول و دوم (خصوصا اول) را تامین می نماید.

  1. روش ابتکاری

این روش بر مبنای استفاده از تجربیات افراد خبره و قواعد کلی مورد قبول آنهاست.

چرا براورد دقیق مهم است؟

دلیل برآورد صحیح هزینه ها و قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402  این است که به تصمیم گیری در مورد شروع یک پروژه ساختمانی کمک می کند. این فرایند به تجربه، تحقیق، تصمیم گیری و قضاوت نیاز دارد. با این حال، هیچ یک از این عناصر به تنهایی برآورد هزینه مناسبی را بدست نمی‌آورد. این فاکتورها در کنار هم به فعالین این صنعت و تحلیل گرانی که تخمین هزینه ها را انجام می دهند این امکان را می دهد که کار برآورد را با دقت کافی انجام دهند که از نتیجه کار آنها می توان برای تصمیم گیری های مالی استفاده کرد.

تخمین های بد از دو جهت برای هر فعالیت تجاری هزینه در بر دارد بدیهی است که دست کم گرفتن هزینه های یک پروژه می تواند یک مشکل مالی را در نیمه راه یا در یک مقطع مهم ایجاد کند و این می تواند اتمام پروژه را در معرض خطر قرار دهد. منابع ناکافی یا پشتیبانی از نیروی کار می تواند به طور موثری پروژه را متوقف کند و به دلیل تأخیر، پایان کار آن را گران تر کند. در آخر نیز همه این افزایش های هزینه ای غیرمنتظره باعث کاهش یا از بین رفتن سود می شود.

تخمین دست بالا نیز باعث ایجاد کارهای اضافی در پروژه با منابع بسیار زیاد شده و بودجه در این فرایند مصرف بیش از حد، هدر رفته و از سود می کاهد. اهمیت برآورد دقیق هزینه وقتی نمود پیدا می کند که تصمیماتی که می توانند منجر به تغییر شوند اتفاق بیفتد. سرمایه گذاری در زمینه های جدید و همچنین کاهش هزینه ها برای پس انداز بستگی زیادی به درست بودن برآورد هزینه دارد. زیرا این اعداد در تعهدات، قراردادها، بودجه، تدارکات و غیره تاثیر می گذارند.

محاسبه آنلاین هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

محاسبه آنلاین هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

با توجه به پیچیدگی و حساسیت برآورد درست هزینه‌ها در دوران اخیر که خطر هدر رفت سرمایه بیش‌ازپیش بازار مسکن را تهدید می‌کند بهتر است که این کار مهم به متخصصان فن سپرده شود. در این میان نقش نرم‌افزارهای کامپیوتری به‌روز نیز به‌منظور استفاده از دقت و سرعت‌بالای آن‌ها مهم است. محاسبه آنلاین هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان می‌تواند راهی باشد که افراد را هم سریع‌تر و دقیق‌تر به مقصد خود برساند. فرآیندی که به‌صورت حرفه‌ای در بخش هزینه ساخت سایت متری چند به انجام می‌رسد.

این فرآیند با انتخاب نامی برای پروژه و واردکردن اطلاعاتی از قبیل کاربری، کیفیت ساخت، تعداد طبقات، تعداد واحد در طبقه، داشتن و نداشتن پروانه ساخت و غیره شروع‌شده و پیش می‌رود سپس در انتها با انتخاب نتایج موردنظر خود از قبیل فایل اکسل برآورد هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان و لیست قیمت و مصالح مصرفی به پایان می‌رسد.

با دریافت فایل اکسل قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402  می‌توان با توجه به هزینه‌های پروژه درباره شروع و عدم شروع آن به‌درستی تصمیم‌گیری نمود. در صورت تصمیم به شروع پروژه، وجود این فایل باعث می‌شود تا سازنده بتواند درباره تمام کردن پروژه در بازه قیمتی پروژه برنامه‌ریزی درستی انجام داده تا با کسری بودجه در میانه راه و عواقب بعدازآن روبرو نشود. برای این کار نیز می‌تواند کیفیت ساخت را تغییر داده و یا زمان شروع فازهای پروژه همچون تخریب، فونداسیون، سفت‌کاری و نازک‌کاری را با بودجه تزریقی تنظیم نماید

چرا برآورد هزینه ساخت در سال مهم است؟

متأسفانه در ایران مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تورم وجود دارد و به سبب آن، هزینه‌ها در هر سال مالی نسبت به سال مالی دیگر به اندازه تورم افزایش پیدا می‌کند که هزینه ساخت مسکن از این اصل مستثنا نیست. در ادامه به چند دلیل عرض شده است که چرا هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال مهم است.

هر ساله از سوی نهادهای اعلام کننده تورم مانند بانک مرکزی، سازمان آمار، دولت و … میزان تورم اعلام می‌شود. از طرفی نیز در ابتدای هر سال مالی میزان افزایش حقوق و دستمزد برای کارمندان و کارگران که طبق قانون کارفرما موظف به پرداخت حقوق در هنگام استخدام است، ایجاد می‌شود. در این بخش نیز افزایش حقوق برای کارگران ساختمانی نیز ایجاد می‌شود که در پی آن هزینه تمام شده را افزایش می‌دهد.

با تورم قیمت اقلام بالا می‌رود و نرخ ثابتی ندارد و ممکن است ماهیانه تغییر کند. قیمت اقلامی مانند مصالح ساختمانی نیز با تورم رشد می‌کند و همین عامل یکی از عاملان تاثیرگذار، در صنعت ساختمان در هزینه ساخت محسوب می‌شود و موجب می‌شود هر ساله یا در فواصل کوتاه‌تر هزینه ساخت متغیر باشد.

وقتی تورم وجود داشته باشد، سرمایه و دارایی می‌تواند روز به روز کم‌ارزش‌تر شود، بنابراین افراد سعی می‌کنند سرمایه خود را به ارزش تبدیل کنند و در جامعه سنتی مانند ایران، خرید زمین در اولویت قرار دارد. وقتی تقاضا برای خرید زمین زیاد شود و نظارتی از سوی سازمان‌های ناظر وجود نداشته باشد و یا کم باشد، افزایش در قیمت زمین نیز ایجاد می‌شود.

متأسفانه با وضعیتی که اقتصاد ایران درگیر آن است قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1402 و در صدر همه بازارها، بازار مسکن را پر نوسان کرده است، هزینه ساخت مسکن می‌تواند نه تنها در سال بلکه در ماه نیز تغییر پیدا کند و زیاد شود؛ بنابراین افراد به ساز و کاری نیاز دارند که هزینه تمام شده ساخت مسکن را به طور دقیق تخمین بزند و توانایی آپدیت قیمت‌ها را در فواصل کمتر از یک سال مثلاً ماهانه داشته باشد. در اینجاست که حرف از نرم افزار متری چند به میان می‌آید که با استفاده از آن می‌توانید تخمینی دقیق از هزینه ساخت در سال را با آپدیت‌های ماهانه داشته باشید.

برتری متری چند نسبت به رقبای خود؟

مقایسه متری چند با بقیه رقبا

برتری که وب‌سایت متری چند در برآورد هزینه ساخت نسبت به رقبای خود دارد این است که تخمین‌های دقیقی به واسطه آپدیت‌های ماهانه آن دارد که در قبال استفاده از آپدیت‌های جدید هزینه اضافی از مخاطب طلب نمی‌کند.

وب‌سایت متری چند سازوکاری مدرن دارد و در بک گراند آن یک نرم افزار قوی با الگوریتم‌های مهندسی شده وجود دارد که این امکان را به مخاطب می‌دهد که در لحظه سفارش خود را دریافت کند که کمتر از یک دقیقه محاسبه هزینه ساخت برای وی انجام گرفته و نتیجه اعلام می‌شود. این در حالی است که در دیگر وب‌سایت‌ها معمولاً فردی در پشت نرم افزار مشغول محاسبه هزینه ساخت است که ممکن است تأخیری چند ساعته و گاهی چند روزه برای این امر به وجود آورد.

در نرم افزار هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان متری چند امکان مقایسه قیمت‌ها نیز وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید هزینه ساخت خانه در سال 1402 در ماه خرداد را با هزینه ساخت خانه در سال 1401 در ماه اردیبهشت محاسبه  و مقایسه کنید. این یکی از برتری‌های شاخص وب‌سایت متری چند است که در دیگر وب‌سایت‌های فعال در این زمینه وجود ندارد.

یک مزیت دیگر وب سایت متری چند و نرم افزاری که از آن بهره می‌برد آن است که پس از تخمین هزینه ساخت می‌توانید به قسمت دوم برنامه رفته و برنامه ساخت دریافت کنید. دریافت برنامه ساخت از متری چند در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود درصورتی‌که یک متخصص کنترل پروژه برای انجام آن نیاز به چند روز و در پروژه‌های بزرگ نیاز به چند ماه زمان دارد و هزینه ای بسیار بالاتر از تعرفه تعریف شده در وب سایت متری چند از شما دریافت می کند .

متری چند چگونه کار می‌کند؟

با پشتوانه متخصصین در حوزه عمران، آمار و کامپیوتر و تلفیق این مهارت‌ها متری چند توانسته است، نیاز روز جامعه ایران در زمینه هزینه ساخت ساختمان در سال یا در ماه را رفع کند و این امر را در کمترین زمان و دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهد. کارشناسان متری چند با دریافت نرخ دستمزد و قیمت مصالح ساختمان از مراجع ذی‌صلاح به آپدیت ماهانه قیمت‌ها می‌پردازند.

چه خدماتی از متری چند رایگان است؟

در نرم افزار متری چند با اشتراک مارا بیازمائید بخش برآورد کلی هزینه ساخت  پروژه با محدودیت مساحت زیر بنا 360 متر مربع ، 3 طبقه روی همکف و 1 طبقه زیر زمین در حال حاضر رایگان است و برای استفاده از دیگر بخش‌های آن باید مبالغی که در قسمت تعرفه ها در وبسایت متری چند مشخص شده است پرداخت شود.

سخن آخر

اگرچه وب سایت ها و افراد زیادی در زمینه متره و برآورد هزینه های ساخت و ساز و ارائه خدمات پیش بینی فضای پیش روی بازار ساختمان فعالیت دارند و بعضا هم ممکن است تحلیل های نسبتا مناسبی از هزینه های ساخت و ساز در هر سال بدهند اما باید دانست که دقت و سرعت در این کار حرف اول و آخر را می زند. دقت حاصل از بررسی و آنالیز دقیق المان های فضای کسب و کار و قیمت ها در این بازار است و سرعت توسط آیتم های نرم افزاری و هوشمند سازی آن ها انجام پذیر است.

متری چند با بهره گیری از پشتوانه افراد حرفه ای خود هم در زمینه تعداد آیتم های پوشش داده شده در برآوردهای خود و هم قدرت نرم افزاری برای حصول نتایج سریع و دقیق پیشگام بوده و می تواند فعالان ساخت و ساز استفاده کننده از این سیستم و خدمت را نه تنها یک گام بلکه چند گام از رقبای جدی آن ها در این بازار جلوتر بیاندازد.

سوالات کلیدی ؟

1-هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان بدون زمین ؟

در سال 1402 حداقل هزینه ساخت حدودا متری 10 میلیون تومان به ازای هر متر مربع زیر بنا محاسبه می گردد که نرم افزار متری چند به صورت دقیق و با قیمت مصالح روز آن را محاسبه می کند.

2- حداقل هزینه ساخت در سال 1402 چقدر است ؟

بر اساس ابلاغیه سازمان نظام مهندسی حداقل هزینه ساخت در حدود  پنج میلیون و سیصد هزار تومان برای ساختمان یک تا دو طبقه می باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا