مدیریت پروژه

برنامه زمانبندی پروژه ساختمان را چگونه آنلاین و سریع انجام دهیم؟

بدون شک بدون برنامه زمانبندی پروژه نمی‌توان به اجرای آن پرداخت و به اهداف مورد نظر رسید. برنامه زمانبندی پروژه یک اصل مهم در مدیریت پروژه است و باید توسط تیم مدیریت به ویژه مدیر پروژه و با تایید کارفرما یا سرمایه گذار انجام شود. در این مقاله از متری چند همراه ما باشید تا با جزئیات برنامه زمانبندی پروژه ساختمان آشنا شوید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

برنامه زمانبندی ساختمان چگونه تدوین می‌شود؟

به طور کلی برنامه زمانبندی ساختمان مانند برنامه زمانبندی هر پروژه عمرانی دیگر است و شامل بخش‌هایی مانند نام فعالیت‌ها، مدت زمان اجرای پروژه، تاریخ شروع و پایان پروژه، برآورد احجام، واحدها، منابع  ، دارایی‌ها و هزینه هر یک از فعالیت‌ها است.

در بخش نام فعالیت شرح کوتاهی در رابطه با آیتم و فعالیت مورد نظر ارائه می‌شود. در قسمت مدت زمان، زمانی که پروژه برای اجرا نیاز دارد و همچنین برای تک تک آیتم‌ها، آورده می‌شود. تاریخ شروع نیز تاریخ شروع پروژه و هر یک از فعالیت‌های مورد نظر به تاریخ شمسی در برنامه درج می‌شود. تاریخ پایان نیز، شامل تاریخ پایان پروژه و هر فعالیت است که باید در برنامه به تاریخ شمسی ذکر شود.

بخش احجام در برنامه زمانبندی در واقع قسمتی است که حجم فیزیکی هر کدام از فعالیت‌ها و آیتم‌های پروژه بر اساس نقشه‌هایی از پیش تعیین شده در برنامه آورده می‌شود. در بخش واحد نیز واحد سنجش هر یک از فعالیت‌ها ذکر می‌شود. به طور مثال واحد اجرای دیوارچینی مترمربع است و واحد اجرای اسکلت فلزی بر حسب کیلوگرم است.

در ادامه نیز منابع و دارایی‌های پروژه در برنامه زمانبندی ذکر می‌شود. به طور مثال برای اجرای مرحله خاکبرداری یا اجرای اسکلت نیاز به چه ماشین آلات و ابزارهایی است. به طور مثال چه میزان زمان برای خاکبرداری با بیل مکانیکی یا اجرای اسکلت با جرثقیل نیاز است. در انتها نیز هزینه هر فعالیت در ستون هزینه برآوردی هر فعالیت بر اساس رقم پیمان قید می‌شود. در این بخش مجموع هزینه اجرای هر فعالیت با رقم پیمان باید برابر باشد.

برنامه زمانبندی پروژه ساختمانی شامل چه فعالیت‌هایی است؟

فعالیت‌های آورده شده در برنامه زمانبندی پروژه‌های ساختمانی شامل خاکبرداری، پی‌سازی، اجرای اسکلت، اجرای سقف، دیوار چینی، سفید کاری، سنگ کاری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، اجرای درب و پنجره‌ها، اجرای تزیینات داخلی مانند کابینت، کمد دیواری، سقف کاذب و هوشمندسازی ساختمان هستند که با توجه به برنامه‌ای که برای آن‌ها تعیین شده است ممکن است با هم انجام شوند و یا نیاز به پیش نیاز داشته باشند. به طور مثال اجرای دیوارچینی به پیش نیازی مانند اجرای اسکلت و سقف نیاز دارد و امکان اجرای این دو فعالیت به صورت همزمان مقدور نیست. از طرفی اجرای سفید کاری و سنگ کاری نما از جمله فعالیت‌هایی هستند که امکان اجرای همزمان آن‌ها وجود دارد . در پروژه‌هایی که اتمام هر چه سریع‌تر آن مورد درخواست کارفرما است، هر فعالیتی که امکان اجرای همزمان داشته باشد، باید در برنامه زمانبندی ساختمان نیز به صورت همزمان تعیین شود.

برنامه زمانبندی ساختمان چه سطوحی دارد؟

همان‌طور که در مقالات پیشین نیز به آن اشاره شده است، برنامه زمانبندی پروژه ساختمان دارای سطوح مختلفی است که در هر سطح، میزانی از فعالیت‌ها و آیتم‌ها در آن مشخص می‌شود. به طور مثال در برنامه زمانبندی اولیه یا کلی ممکن است تمام جزئیات اجرای هر فعالیت آورده نشده باشد و با ارائه یک برنامه زمانبندی تفصیلی از سوی مدیر پروژه، این جزئیات مشخص شود. از این رو برنامه‌های زمانبندی مختلف با سطوح مختلفی در برهه‌های زمانی متفاوت ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر برنامه‌های زمانبندی مختلفی نیز وجود دارند که برای مواجهه با شرایط بحرانی مانند بالا رفتن ناگهانی قیمت مصالح، بروز بیماری‌های واگیردار مانند کرونا و … نیز تبیین می‌شوند که در شرایط غیر معمول کاربرد دارند. به اینگونه برنامه‌ها، برنامه زمانبندی پشتیبانی یا جبرانی گفته می‌شود و معمولاً کارفرما و سرمایه گذار برای تهیه این نوع برنامه زمانبندی از مدیر پروژه درخواست می‌کند.

جایگاه ساختار شکست کار و رابطه آن با برنامه زمانبندی پروژه

به طور کلی ساختار شکست کار نه تنها در پروژه‌های عمرانی بلکه در تمامی پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. ساختار شکست کار ابزاری برای طبقه بندی کردن و تقسیم کار است. به معنی ساده‌تر در ساختار شکست کار توضیح داده می‌شود که برای تولید یک محصول که در اینجا یک ساختمان است چه مراحلی باید طی شود و چه فعالیت‌هایی باید انجام شود.

از آنجایی که اجزا یک ساختار شکست کار شامل بودجه، برآورد هزینه، بهره‌وری، زمانبندی و منابع است؛ در این تعریف مشاهده می‌شود که زمانبندی یکی از اجزا و زیرمجموعه‌های ساختار شکست کار است و هیچ فعالیتی در برنامه زمانبندی پروژه بدون بررسی آن از نظر ساختار شکست کار انجام نمی‌گیرد. در مقاله‌ای دیگر در خصوص ساختار شکست کار نیز مطالبی عنوان شده است که از شما برای مطالعه آن دعوت می‌شود.

مطالب مرتبط: چرا تهیه ساختار شکست (WBS) در برنامه ریزی پروژه اهمیت دارد؟

از چه نرم افزارهایی برای تبیین یک برنامه زمانبندی استفاده می‌شود؟

به طور کلی نرم افزارهای زیادی با مضمون کنترل پروژه و ارائه برنامه زمانبندی وجود دارند. از این بین می‌توان به مایکروسافت پراجکت اشاره کرد. همان‌طور که از نام این برنامه پیداست، در گروه مایکروسافت آفیس جای دارد ولی با خرید مجموعه آفیس این برنامه مشاهده نمی‌شود. برای داشتن برنامه مایکروسافت پراجکت باید مبلغی پرداخت شود که معمولاً به صورت سالانه یا ماهانه است.

از دیگر برنامه‌های مدیریت پروژه می‌توان به پریماورا نیز اشاره کرد. این برنامه ویژگی‌های زیادی دارد و یک رقیب برازنده برای برنامه پراجکت گروه آفیس محسوب می‌شود. هر دو برنامه مایکروسافت پراجکت و پریماورا به صورت آفلاین ارائه می‌شوند و برای اشتراک داده‌های آن با سایر اعضای دخیل در پروژه درگاه‌هایی ایجاد شده است.

البته در بین نرم افزارهای آفلاین دنیای مدیریت پروژه، نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارند که خدمت رسانی آن‌ها به صورت آنلاین و با استفاده از وسایل هوشمند الکترونیک مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و لب تاب است. نرم افزار متری چند از جمله نرم افزارهای مورد نظر است. بخش دوم نرم افزار متری چند با عنوان برنامه ساخت توانایی ارائه برنامه زمانبندی پروژه های ساختمانی را دارد که با اتصال به اینترنت و با هر وسیله هوشمندی قابل دسترسی است.

سخن آخر

برنامه زمانبندی پروژه ساختمانی از جمله برنامه‌هایی است که در وب‌سایت‌های مختلف در قالب فایل‌های مایکروسافت پراجکت و اکسل قابل دسترسی است و پیمانکاران و مدیران پروژه‌های کوچک از این فایل‌ها برای برنامه ریزی و کنترل پروژه استفاده می‌کنند. وب سایت متری چند با ارائه برنامه ساخت نیاز به دانلود و استفاده از این فایل‌ها را حذف کرده است.

سوالات کلیدی :

  • برنامه زمانبندی پروژه ساختمانی شامل چه فعالیت‌هایی است؟

فعالیت هایی نظیر خاکبرداری، پی‌سازی، اجرای اسکلت، اجرای سقف، دیوار چینی، سفید کاری

  • چگونه می توان برنامه زمانبندی پروژه ساختمانی خود را به صورت آنلاین دریافت نمود ؟

در نرم‌افزار متری چند با وارد کردن مشخصات سازه موردنظر می‌توانید علاوه بر دریافت برنامه زمان‌بندی، منحنی S پروژه خود را نیز دریافت نمایید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

4 دیدگاه

  1. این اولین بار هست که یه برنامه زمان بندی سریع انجام میدم، واقعا عالی بود، به امید پیشرفت روز افزون
    پیروز و سربلند باشید

    1. بسیار خرسندیم که از خدمات متری چند استفاده نمودید و راضی بودید.
      برآورد هزینه ساخت و برنامه ساخت متری چند هر روز در حال به روزرسانی و ارتقا می‌باشد. امیدواریم برای پروژه های بعدی خود نیز از این برنامه استفاده نمایید و ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود آگاه سازید.

    1. چشم، اولویت کاری ما در متری چند ارائه برآورد هزینه ساخت و برنامه ساخت صحیح و به روز است. تغییر فونت نوشته ها در دستورکار بخش برنامه نویسان قرار دارد که انشااالله انجام خواهد شد. ممنون که نظر خود را ثبت نمودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا