پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت خانه در روستا چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه ساخت خانه در روستا از دغدغه‌های بسیاری از روستاییان و مردمی است که در روستاها زندگی می‌کنند، با شلوغ و آلوده شدن شهرها بسیاری افراد به دلیل بیماری یا گذراندن تعطیلات به زندگی و ساخت خانه در روستا روی می‌آورند. در این مقاله قصد داریم به معرفی راه‌های ساخت خانه در روستا، هزینه‌های آن، وام‌هایی که به ساخت خانه روستایی تعلق می‌گیرد و بسیاری مطالب دیگر بپردازیم. در ادامه با متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

ساخت خانه روستایی با ساخت خانه در شهر چه تفاوتی دارد؟

بزرگ‌ترین تفاوت ساخت خانه در روستا با ساخت خانه در شهر هزینه آن است. هزینه ساخت مسکن در روستا بسیار ارزان‌تر از شهر است که این امر نیز به دلیل هزینه‌ای است که باید برای خرید زمین پرداخته شود . هزینه خرید زمین در شهرها به دلیل امکانات شهری گسترده‌ای که دارد بسیار بالاتر از روستاها است. البته ناگفته نماند که گاهی هزینه خرید زمین در روستاهایی که توریستی هستند و به مناظر زیبا مانند دریا، کوه و جنگل منتهی می‌شوند از هزینه خرید زمین در برخی از شهرها بیشتر است.

علاوه بر هزینه‌ای که بابت زمین در روستاها برای ساخت خانه باید پرداخت شود، هزینه ساخت خانه روستایی نیز با هزینه ساخت خانه , هزینه بازسازی خانه در شهر تفاوت دارد. این هزینه ممکن است برای حمل مواد و مصالح ساختمانی با قرارگیری روستا در منطقه‌ای دور افتاده با راه ارتباطی نامطلوب، بیشتر از شهر باشد. هزینه دستمزد کارگران شاید تفاوت چندانی نداشته باشد ولی در روستاها می‌توان از کارگران ساختمانی محلی و ارزان‌تر استفاده کرد.

هزینه هایی مانند طراحی نقشه ساختمان، مهندس ناظر و پیمانکار برای ساخت خانه در روستا با هزینه آن برای ساخت خانه در شهر و یا با هزینه بازسازی ساختمان تفاوت چندانی ندارد و به ابعاد ساخت بستگی دارد. البته لازم به یادآوری است که هزینه عملیات ساختمانی مانند سفت کاری، نازک کاری، گودبرداری، پی ریزی، اجرای فضای سبز و … نیز اگر به روش اصولی و استاندارد انجام شود، تفاوتی نخواهد داشت بلکه به دلیل نامطلوب بودن وضعیت راه ممکن است گاهی بیشتر نیز باشد.

هزینه جواز ساخت خانه در روستا نیز با توجه به هزینه پایین‌تر تهیه زمین پایین‌تر است ولی در برخی جهات مانند جواز اجرای دیوار دور زمین یا اضافه کردن  در ممکن است هزینه جواز ساخت کمی افزایش پیدا کند ولی با در نظر گرفتن همه مجوزها برای ساخت مسکن در روستا، هزینه پروانه ساخت در روستا بسیار پایین‌تر از شهر خواهد بود.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت ساختمان سنتی چقدر است؟

ساخت خانه روستایی با کمترین هزینه

ساخت خانه روستایی با کمترین هزینه

متأسفانه برخی در این فکر هستند که چون در مناطق روستایی نظارت کمتری بر ساخت و ساز است پس می‌توان خانه‌ای ارزان بدون در نظر گرفتن استاندارهای ایمنی در برابر زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی ساخت. این فکر ممکن است در وهله اول در هزینه ساخت، تأثیرگذار باشد و مقدار آن را کاهش دهد ولی در ادامه و در زمان بهره برداری از خانه متوجه خواهند شد که هزینه زندگی، تأمین گرما در زمستان و سرما در تابستان در یک سازه غیر استاندارد که با هزینه کم ساخته شده است، بسیار زیاد است.

علاوه بر هزینه زندگی، هزینه بازسازی سازه‌های ارزان روستایی در هنگام سختی‌های آب و هوایی بسیار بالا می‌رود. همانطور که در اخبار و وب‌سایت‌های مختلف گفته می‌شود، همیشه در هنگام وقوع بلایای طبیعی ، این خانه‌های روستایی و روستاییان هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند زیرا خانه‌های ساخته شده استانداردهای لازم را جهت مقابله در این شرایط ندارند .

هزینه ساخت یک سازه استاندارد در روستا و ساخت خانه روستایی با هزینه ساخت یک خانه استاندارد در شهر تفاوت چندانی از نظر هزینه سفت کاری، نازک کاری، تأسیسات و غیره ندارد. برای آگاهی از هزینه ساخت خانه در روستا می‌توانید به نرم‌افزار آنلاین متره و برآورد متری چند مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات زمین و نوع سازه از هزینه ساخت آن مطلع شد.

وام مسکن روستایی چیست؟

با توجه به زیرساخت‌ها و شرایط حاکم بر هر جامعه ای دولت اقدام به تخصیص وام به بخش‌های مختلف کشور کرده است. این وام در زمینه و بخش‌های مختلف کارآمد است. از وام خرید خانه گرفته تا تسهیلات امور کشاورزی، هر کدام با در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی به متقاضیان تخصیص خواهد یافت.

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل بیشتر از همه به خانه‌‌های روستایی خسارت وارد کرده است. مانند زلزله اردبیل و سیل کرمان که باعث تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی شد. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سال‌های بعد سقف وام ساخت مسکن روستایی را افزایش داده است.

در حال حاضر درسال 1402 ،  وام ساخت مسکن روستایی به مبلغ 200 میلیون تومان به ازای ساخت هر واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی ۵ درصد محاسبه خواهد شد. این کاهش نرخ سود جهت تشویق به ساخت خانه‌های ایمن در روستاها و جلوگیری از خسارت‌های بعدی در اثر بلایای طبیعی است. مدت زمان بازپرداخت وام مسکن روستایی در دوران مشارکت مدنی ۳ سال و در دوران فروش اقساطی حداقل ۱۲ سال است که نباید مجموع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 20 سال عدول کند.

وام مسکن روستایی 1402 چقدر است؟

همانگونه که گفته شد میزان مبلغ وام مسکن روستایی در سال 1402 مبلغ 200 میلیون تومان است. با اینکه این عدد زیاد نیست اما می‌تواند گره از کار افراد نیازمند بر طرف کند. نکته مهم این وام نرخ سود آن است. نرخ سود این وام ۵ درصد است و دریافت کنندگان وام باید به این موضوع آگاه باشند. زمانی که برای بازپرداخت این وام فرصت دارید ۱۲ سال است و نکته مهم این است که نباید بازپرداخت این وام از 20 سال بیشتر شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد اینست که دولت تصمیم گرفته تا وام مسکن را در سال های بعد افزایش دهد.

این کار کمک می کند تا مطابق برنامه طرح جامع مسکن و ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی که تا افق ۱۴۰۵ در دستور کار است محقق شود.

اصول ساخت مسکن روستایی

اصول ساخت ساختمان های روستایی با سازه های شهری تفاوت هایی دارد. از آنجایی که سازه های بیشتر خانه های روستایی از سه طبقه تجاوز نمی کند از مصالح بنایی به جای بتن یا فولاد تشکیل شده است. ساخت و ساز این نوع اسکلت ها نیز طبق اصول خاص خود بوده و از مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ایران پیروی می کند. مبحث هشت مقررات ملی ساختمان با عنوان طرح و اجرا ساختمانها با مصالح بنایی، از مباحث بیست و دوگانه مقررات ملی ساختمان است که از منابع مهم برای آزمون نظام مهندسی به خصوص در رشته عمران به شمار می رود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان شامل ضوابط طراحی مهندسی و ساختمانهای بنایی روستایی است و برای آن دسته از اعضای سازه ای و غیرسازه ای تدوین شده است که در ساخت آنها از مصالح بنایی استفاده می شود. مصالح مصرفی در ساخت ساختمانهای بنایی باید ضوابط مندرج در این مبحث را دارا باشند و باید طوری انتخاب شوند که ضوابط طراحی از نظر ایمنی، عملکرد سازه ای، پایایی و شکل ظاهری سازه با توجه کافی به شرایط محیطی تامین شود.

استانداردهای پذیرفته شده در این مبحث، استانداردهای ملی ایران است و باید در همه زمینه ها به آنها رجوع شود. کاربرد مقررات این فصل مربوط به مسایل اجرایی و مصالح ساختمان‌های آجری با کلاف، ساختمان‌های بنایی سنتی آجری و ساختمان‌های خشتی و  سنگی است ، یعنی ساختمان‌هایی که در نواحی روستایی ساخته می‌شوند ؛ به طوری که فراهم آوردن مصالح، تجهیزات و نیروی انسانی ماهر، در آنجا مشکل است .

مطالب مرتبط: هزینه ساخت ویلا دوبلکس بدون در نظر گرفتن قیمت زمین چقدر است؟

سخن آخر

باید گفت، مهم ترین عاملی که ساخت یک خانه روستایی را از یک خانه ویلایی و یا آپارتمان شهری متمایز می کند، هزینه ساخت آن است. ساخت خانه در هر منطقه ای، بیش از همه به سرمایه اولیه برای خرید زمین آن وابستگی دارد، که در مورد خانه های روستایی طبیعتاً قیمت زمین به مراتب کمتر از ناحیه شهری خواهد بود. اگرچه باید گفت هزینه ساخت نیز با توجه به سیستم سازه ای و ارتفاع خانه های روستایی خیلی کمتر است. اما این نکته دلیل بر شروع عملیات ساخت یک ساختمان بدون هرگونه برآورد اولیه نیست.

سایت متری چند با ارائه سرویس هزینه ساخت قادر است ریز هزینه های هر ساختمانی اعم از ساختمان های روستایی را برآورد کرده و ارائه دهد تا همه فعالین بازار ساخت و ساز چه در شهر و چه در روستا دید مناسبی از هزینه های ساخت خانه داشته باشند.

سوالات کلیدی :

  • نحوه برآورد هزینه ساخت متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد .

  • ساخت خانه روستایی با ساخت خانه در شهر چه تفاوتی دارد؟

تفاوت در هزینه ساخت – نوع جواز و هزینه آن و نوع سازه برخی از این موارد هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا