پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت مسکن در شهرستان چقدر است؟

اگر قصد ساخت مسکن در شهرستان را دارید و به دنبال برآورد هزینه ساخت آن هستید، می‌توانید از نرم افزار متره و برآورد متری چند بهره ببرید. برآورد هزینه ساخت ساختمان در شهرستان موضوعی است که بسیاری به دنبال یافتن آن به راحت‌ترین صورت ممکن و در کوتاه‌ترین زمان هستند. این امر با استفاده از نرم افزار متری چند از هر مکانی تنها با دسترسی به اینترنت تحقق پذیر است. در ادامه راهنمایی‌هایی در زمینه ساخت مسکن در شهرستان ارائه شده است که امیدوار است راهگشا باشد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

تفاوت قیمت زمین در شهرستان‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت مسکن و هزینه ساخت خانه در هر منطقه‌ای، قیمت زمین است. در شهرها و استان‌های مختلف با توجه به امکانات شهری و دوری یا نزدیکی نسبت به امکانات قیمت زمین تعیین می‌شود. زمین هایی که در محدوده شهری قرار دارند ، با توجه به نوع منطقه و فاصله آن نسبت به امکانات شهری مانند مترو، مراکز خرید، بیمارستان‌ها و … ، تعیین قیمت می شوند و ازآنجایی‌که قیمت زمین بیشترین تأثیر را در هزینه ساخت دارد، می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را بالا برده یا پایین بیاورد.

مسلماً قیمت زمین در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و … بسیار بالاتر از شهرهای کوچک‌تر در شهرستان‌ها است. هر چه قیمت زمین در شهری بالاتر باشد، هزینه تمام شده مسکن نیز بالاتر خواهد بود. البته عوامل بسیار دیگری در قیمت مسکن تأثیر دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

نزدیکی و دوری شهر نسبت به کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی

هزینه حمل مصالح ساختمانی، دپو و کیفیت مصالح نیز در قیمت ساخت مسکن در شهرستان متفاوت خواهد بود. اجازه دهید این بخش را با یک مثال توضیح دهیم. هزینه مصالح فلزی مانند تیرآهن و میلگرد برای ساخت یک ساختمان در شهر اصفهان که نزدیک به کارخانه‌های تولید کننده این مصالح هستند، نسبت به شهر تهران بسیار پایین‌تر است. دلیل این امر هزینه حمل مصالح ساختمانی از اصفهان به تهران است. دومین نکته نیز میزان خرید است. هرچه میزان خرید مصالح بیشتر باشد، هزینه کمتری برای خرید و حمل پرداخت خواهد شد . بنابراین بهتر است مصالح ساختمانی به مقدار زیاد خریداری شود تا در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

نوع سازه و هزینه ساخت مسکن در شهرستان

علاوه بر دوری و نزدیکی کارخانه‌های تولید کننده مصالح ساختمانی، نوع سازه با توجه به شرایط آب و هوایی یک شهر نیز در قیمت مسکن آن منطقه تأثیر خواهد داشت. این بخش نیز با ذکر یک مثال بهتر قابل درک است. همان‌طور که میدانیم ساخت مسکن با اسکلت بتنی شاید کمی ارزان‌تر از ساخت مسکن با اسکلت فلزی باشد. در برخی مناطق به دلیل رطوبت بالای هوا امکان استفاده از اسکلت فلزی نیست، بنابراین از اسکلت بتنی استفاده می‌شود که هزینه تمام شده ساخت مسکن را تا حدودی پایین می‌آورد. لازم به یاد آوری است که لزومی برای ساخت مسکن با اسکلت فلزی در مناطق غیر مرطوب وجود ندارد و بیشتر کارفرمایان، از اسکلت بتنی برای ساخت مسکن به منظور کاهش در هزینه‌ها بهره می‌برند.

مطالب مرتبط: هزینه بازسازی ساختمان

نوع مصالح سفت کاری و نازک کاری

پس از هزینه زمین، هزینه نازک کاری و سپس سفت کاری است که رتبه‌های بالاتری نسبت به دیگر بخش های هزینه ساخت دارند. به تبع هر چه از متریال و مصالح ساختمانی بهتری برای ساخت خانه استفاده شده باشد، در نهایت هزینه ساخت را نیز بالاتر می‌برد. امروزه با استفاده از مصالح ساختمانی نوین که برخی از آن ها قیمت بالاتری نسبت به مصالح ساختمانی سنتی دارند ، علاوه بر افزایش سرعت ساخت شاهد افزایش ایمنی سازه ها در برابر نیروی زلزله نیزهستیم .

دیوارهای پیش ساخته بتنی، بلوک‌های بتنی و آجرهای ساخته شده با تکنولوژی روز از جمله این مصالح هستند. با استفاده از این مصالح در ابتدا هزینه ساخت بالا می‌رود ولی در ادامه با خاصیت عایق بودن و افزایش سرعت در روند ساخت، این هزینه بالاتر جبران خواهد شد. مصالح ساختمانی پیشرفته‌ای نیز در بخش نازک کاری به بازار ارائه می‌شود که به دلیل مقاومت، زیبایی و ماندگاری بالا نسبت به نمونه‌های سنتی قیمت بالاتری دارند و در نهایت موجب بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن خواهند شد. از این مصالح می‌توان به انواع سنگ‌های مصنوعی کورین و کوارتز اشاره کرد.

هوشمند سازی ساختمان

یکی از بخش‌هایی که به تازگی در بسیاری از ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند و مورد درخواست کارفرمایان است، هوشمند سازی است. البته که می‌توان یک ساختمان را بدون امکانات هوشمند ارائه کرد ولی با توجه به نیاز جامعه مصرف کننده ی خانه‌های لوکس ، نیاز به هوشمند سازی این خانه ها دیده می‌شود و از سوی بسیاری از کارفرمایان در دستور کار قرار می‌گیرد. به تبع هزینه ساخت خانه‌های هوشمند بسیار بالاتر از خانه‌هایی است که هوشمند سازی در آن‌ها اجرا نشده است.

سخن آخر

استفاده از نرم افزار متری چند برای محاسبه هزینه ساخت مسکن در شهرستان گزینه بسیار مناسبی است. نرم افزار متری چند تنها با قابلیت اتصال به اینترنت با هر وسیله هوشمندی از قبیل گوشی تلفن همراه، لب تاب، کامپیوتر و تبلت در دسترس قرار می‌گیرد. متخصصان و کارشناسان متری چند با استخراج قیمت‌های به روز مصالح ساختمانی از مبادی معتبر ، امکان برآورد هزینه ساخت ساختمان بر اساس قیمت های روز مصالح ساختمانی را برای کاربران این نرم افزار فراهم نموده اند .  علاوه بر این برآورد هزینه ساخت در ماه های گذشته ( از آبان ماه 1398 ) نیز قابل دستیابی است تا مخاطبان بتوانند مقایسه‌ای را بین چند ماه انجام داده و اطلاعات آماری مختلفی را به دست آورند.

سوالات کلیدی :

  • تعیین قیمت زمین به چه عواملی بستگی دارد ؟

نوع منطقه و فاصله از امکانات شهری برخی از این عوامل هستند .

  • چه عواملی موثر در قیمت ساخت مسکن هستند ؟

قیمت زمین ، فاصله کارخانه تولید مصالح ساختمانی تا زمین ، نوع سازه و نوع مصالح مورد استفاده از جمله این موارد هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا